Met het InFood-project dat deze week is gelanceerd willen de wetenschappers in kaart brengen wie de invloedrijke goeroes zijn, wat ze verkondigen en of ze ons consumptiegedrag beïnvloeden. Een volgende stap is de succesvolle communicatietechnieken van de zelfverklaarde experts toe te passen op wetenschappelijk onderbouwd voedingsadvies.

FOODIE
“We willen onderzoeken hoe we dat advies op een effectieve manier tot bij de consument krijgen”, zegt projectleider Charlotte de Backer, communicatiewetenschapper aan de Universiteit Antwerpen. Uiteindelijk moet het leiden tot de oprichting van een nieuw multimediaal platform voor betrouwbare informatie over voeding: FOODIE (Food Infotainment Education).

Als we er zouden in slagen de succesvolle communicatie van de voedselgoeroes te gaan toepassen op evidence-based informatie, en we kunnen de industrie meekrijgen, dan kunnen we misschien écht iets veranderen. Misschien is dat naïef
Foodbloggers en beroemdheden
Het Agentschap Innoveren en Ondernemen steekt ruim €2 miljoen in het onderzoek. Dat dergelijk onderzoek nodig is, blijkt onder meer uit een artikel dat vorige week op Foodlog verscheen. Dat ging over de officiële Canadese voedingsadviezen, die amper impact hebben op de bevolking. “We zien dat Generatie Z en Millennials veel van hun voedselinformatie van food bloggers en beroemdheden krijgen”, zegt Simon Somogyi, die bij het Canadese onderzoek betrokken was.

Ook in Canada rees de vraag of Health Canada zich bezig moest gaan houden met influencers en beroemdheden op sociale media om de boodschap van de verbeterde Food Guide aan de jongere generatie over te brengen. In Vlaanderen is een van de doelen het samenstellen van een databank met invloedrijke mediafiguren. Een andere doelstelling is in te spelen op de terugval in de brood- en vleesverkopen en de opkomst van suikervrije en zuivelvrije diëten door bedrijven te inspireren met tot innovaties, plantaardige alternatieven of juist exclusief vlees van hogere kwaliteit.

Nodige kritiek
Dat levert het nieuwe Belgische initiatief de nodige kritiek op. Voornamelijk omdat de voedingsindustrie bij het project betrokken is. Zo behoren de Federatie van Vleeswarenproducten (Fenavian), de Federatie van de Voedingsindustrie (Fevia), de Federatie van Grote Bakkerijen België (FGBB) en de Belgische Confederatie Zuivel (BCZ) tot de partners.

“De motieven van de onderzoekers mogen dan wel nobel zijn, ik betwijfel of de voedingsindustrie dezelfde doelen heeft”, zegt voedingsexpert Patrick Mullie van de Vrije Universiteit Brussel.

Het proberen waard
Toch blijft projectleider De Backer positief. “Wij willen de polarisering rond voeding tegengaan en samenwerken met iedereen. Als we er zouden in slagen de succesvolle communicatie van de voedselgoeroes te gaan toepassen op evidence-based informatie, en we kunnen de industrie meekrijgen, dan kunnen we misschien écht iets veranderen. Misschien is dat naïef, maar het is het proberen waard.”
Dit artikel afdrukken