Volgens een bont politiek gezelschap van 31 leden van het Europese Parlement (MEPs) is de term ‘natuurlijk’ op voedselverpakkingen misleidend. De MEPs dringen er in een brief bij de Europees commissaris voor Gezondheid en Voedselveiligheid, Stella Kyriakidou, op aan om de term wettelijk te definiëren om misbruik strafbaar te maken. Dat meldt Food Ingredients First.
Consumenten zien de term ‘natuurlijk’ als iets positiefs en verbinden het gebruik ervan met bijvoorbeeld de oorsprong van ingrediënten, minimale bewerking en afwezigheid van additieven. Omdat de term niet aan regels en definities gebonden is, valt dit in de praktijk tegen.
Volgens een rapport waar de MEPs zich op baseren, gebruiken fabrikanten de term regelmatig om eigenschappen te promoten die niet sporen met de daadwerkelijke samenstelling van het product. Daar komt nog eens bij dat deze praktijken strijdig zijn met een aantal EU-richtlijnen die de consument tegen misleiding moeten beschermen.
De parlementsleden stellen een aantal verbeteringen voor om consumentenmisleiding tegen te gaan. Zo moet de term ‘natuurlijk’ wettelijk aan specifieke criteria verbonden worden, waaronder vrij van genetische modificatie, zonder synthetische stoffen en 100% biologisch afbreekbaar. Ook moet informatie over de oorsprong van ingrediënten en de samenstelling van het product herkenbaar op de verpakking staan.
MEPs call for stricter regulations on ?natural? claims for food products
Consumenten zien de term ‘natuurlijk’ als iets positiefs en verbinden het gebruik ervan met bijvoorbeeld de oorsprong van ingrediënten, minimale bewerking en afwezigheid van additieven. Omdat de term niet aan regels en definities gebonden is, valt dit in de praktijk tegen.
Volgens een rapport waar de MEPs zich op baseren, gebruiken fabrikanten de term regelmatig om eigenschappen te promoten die niet sporen met de daadwerkelijke samenstelling van het product. Daar komt nog eens bij dat deze praktijken strijdig zijn met een aantal EU-richtlijnen die de consument tegen misleiding moeten beschermen.
De parlementsleden stellen een aantal verbeteringen voor om consumentenmisleiding tegen te gaan. Zo moet de term ‘natuurlijk’ wettelijk aan specifieke criteria verbonden worden, waaronder vrij van genetische modificatie, zonder synthetische stoffen en 100% biologisch afbreekbaar. Ook moet informatie over de oorsprong van ingrediënten en de samenstelling van het product herkenbaar op de verpakking staan.
Een mooi stukje uit de Volkskrant (2015) over helemaal natuurlijke Coca-Cola: Cola met alcohol, cafeïne en cocaïne, niks meer aan doen.
Ja Jopie, het is een merkwaardige zaak. We hebben ons afgescheiden (gesepareerd) van de natuur (misschien zijn we er zelfs nooit een onderdeel van geweest) en nu willen we die natuur weer. Alleen graag op onze manier. Het is inderdaad een vorm cq concept kwestie. En een hiërarchische: we hebben de natuur nog niet helemaal gedomesticeerd.
#17 Jopie, dan kan deze er als aanvulling ook bij: "de natuur is een westers concept". Ten Bos stelt dat 'het' met Descartes begon, die geest/innerlijk tegenover lichaam of de materie plaatste. Hij heeft het over Timothy Morton, die een 'ecology without nature' voorstelt, jazelfs een 'dark ecology', om hyperobjecten als klimaatverandering (te groot om echt te begrijpen) 'niet-apocalyptisch' te benaderen (ik kan dit niet helemaal volgen, zegt de interviewer: dwalen we niet te ver af?)
Koo van der Wal stelt dat de natuur in de westerse filosofie zo dood is als een pier [/url]. Het begrip 'natuur' kan de prullenbak in (Morton). Dus claims van 'natuurlijk' ook (voorgesteld in #1; (ik ben #0 geworden?))
Onze cultuur heeft de dure taak net te doen alsof er natuur is . Aldus René ten Bos. Natuur is als concept door mensen bedacht en ontwikkeld, een menselijk construct.
Het woord natuur/ natuurlijk mag vanuit die redenering dan ook door elke marketeer/productontwikkelaar op elk willekeurig product geplakt worden.
Haha, die 'ook' was dichterlijke vrijheid.
Natuur of natuurlijk of zoals de natuur is een interessant pad. Waar de claim meestal vooruit snelt. Wij marketeers zijn snel tevreden. Een beetje zwanger is ook goed.