In Duitsland is al een verpakkingsloze winkel operationeel. Dat geldt ook voor België. Daar werd, afgelopen september, de eerste geopend in Antwerpen onder de naam Robuust. Binnenkort opent de tweede in Leuven. Die heet Content.
Wim van Dijk van Bag & Buy haalde met onderstaand filmpje € 75.000 op; daarmee wordt ook Nederland een verpakkingsloze winkel rijker.
Sociaal en communaal
RetailDetail deed een uitgebreid interview met de initiatiefnemers van Content, Sara Vander Auwera en Dries Debie. Zij lichten toe waar het allemaal om draait. Dat blijkt samen te vatten met de credo's van een jonge generatie: community-building, sociale en lokale economie, crowdfunding, ambachtelijkheid, coöpereren …
RetailDetail schrijft - duidelijk voor een ouder publiek: "Trendwatcher Herman Konings zei het al in zijn boek ‘De tafel van 7’: een nieuwe generatie staat te popelen om het heft in eigen handen te nemen, en het is opvallend dat die nieuwe generatie niet, zoals de babyboomers, in de eerste plaats competitief is. Zij willen eerder delen en sociaal zijn."
Wie wil weten wat de jeugd laat tikken en wat de vijftigers in het topmanagement gedomineerde bedrijven maar niet begrijpen, leest het hele interview met Vander Auwera en Debie op RetailDetail.
Gaat het om duurzaam of het gevoel van het samen anders doen? Het eerste biedt in ieder geval een basis om mensen zich volop te laten storten in het tweede. Dat lukt tenminste wél.
Fotocredits: Bag & Buy, still
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Hans, het laat iets anders zien: er is een gemiste kans om goede menselijke energie productief in te zetten. Da's erger dan gevloekt.
Dick#12
Ik vind dat correct scherp, en goed geformuleerd.
Inderdaad, en je zou zelfs mogen stellen dat het voor een wezenlijke verbetering contraproductief is.
Wat jij 'stokpaardje' noemt, maar waar ik steeds meer in geloof :
Een stapsgewijze maar toch snelle herijking van ons economisch model om voortgang en techniek (met als direct gevolg een gezond milieu) een kans te geven. Voor 'groen' is de link tussen milieu en hightech bijna een vloek. De conservatieve keus voor 'terug naar de 'biologische' oorspronkelijkheid' is een gevaarlijke symptoom van angst. En directe oorzaak voor wat jij polarisatie noemt.
Hans #11, ik bedoel dat het een mode is die hoort bij een levensgevoel. Het gaat niet om duurzaamheid. En dat klinkt heel hard. Dat realiseer ik me.
Minder hard klinkt dit: die mode ontstaat omdat er een markt voor is, omdat er mensen zijn die er graag wel iets aan willen doen en het dan maar zo doen. De werkelijke vragen en oplossingen blijven daardoor liggen. De maatschappij polariseert verder.
Gonneke#3
Inderdaad. Belachelijk.
Die filmmeneer, die zich van voor zijn plastic koelkast en achter zijn plastic douchegordijn later uit zijn plastic koffieapparaat zijn plastic bekertje voltankt om het daarna in het plastic emmertje van zijn vuilnisbakje te gooien, realiseert zich blijkbaar ook niet eens dat als zijn plastic vezels uit zijn kleding wegvallen, hij in zijn blote r**t staat achter zijn plastic I-pad.
Prima dat we bio-plastics ontwikkelen, maar hoeveel dat de natuur en de maatschappij gaat kosten om de wereld te redden, zullen maar even vergeten.
Ik zie dit soort mallotige symptoombestrijding als onderdeel van de huidige eco-hetze tegen de petrochemische en chemische process industrie. Laten we die eerst stimuleren tot afbreekbare en herverwerkbare plastics. Waar ze overigens mee bezig zijn.
Laten we beter ons consumentengedrag veranderen waarbij we ons tot aankoop laten verleiden door de kunststof verpakking voor een ‘koopbeleving’ en pas in 2e instantie door een product, wat we soms niet echt nodig hebben
En laten we dankbaar gebruik maken van plastic tasjes, waarvan de kwaliteit qua sterkte in combinatie met wanddunte zo goed is, dat we ze prima kunnen hergebruiken. (Zolang je er geen naaldhakken in doet, Astrid !)
Plastic in de meest brede zin is een zegen in alle sectoren.
Van medische toepassingen tot mobiliteits- en communicatietoepassingen.
Een fantastisch product, waarmee enorm geknoeid wordt door het marketingtuig.
En, Gonneke, als je voor dit soort grappen van symptoombestrijding geld over helpt, dan heb ik een beter idee. Stuur plastic dozen met droog voedsel naar de derde wereld, en kies dozen die in elkaar stapelbaar zijn. Want in Weckflessen lijkt me dat minder praktisch.. ;-)
Dick#5
Wat bedoel je Dick ?
Bedoel je dat we door schaa en schande ten lange leste grappen iets sneller doorzien ?
Of bedoel je dat we te weinig flexibel zijn ?
Je weet ook dat de facto deze wijze van verpakken ook (!) een marketinggrap is. Een om mensen er ‘positief’ ten aanzien van zorg voor het milieu in te laten stinken. Wat sommigen ook beslist zullen doen. Om de wereld te redden.
Wouter#8
Val jij ook in de leeftijdsklasse die Dick bedoelt ?
Ik ben het toch met je eens. ;-)
Helemaal niks Vles in een ander topic hier op foodlog gaf ik al aan dat oa op de AGF afdeling in super de plastic tasjes, die vaak nog scheuren ook als je er wat in doen, ook papieren zakken kunnen liggen, wel weer zelf stickertje van de wegschaal erop plakken, of een venster erin die milieuvriendelijk is en zodat de kassiere kan zien wat erin zit als ze de boel op de kassa wegen enzo.