Op doorgaan.nl is een crowdfundingsactie te vinden voor Bag & Buy, een winkel zonder verpakkingen. De winkel is er nog niet, maar het geld is door initiatiefnemer Wim van Dijk bij elkaar gefund via doorgaan.nl.

In Duitsland is al een verpakkingsloze winkel operationeel. Dat geldt ook voor België. Daar werd, afgelopen september, de eerste geopend in Antwerpen onder de naam Robuust. Binnenkort opent de tweede in Leuven. Die heet Content.

Wim van Dijk van Bag & Buy haalde met onderstaand filmpje € 75.000 op; daarmee wordt ook Nederland een verpakkingsloze winkel rijker.



Sociaal en communaal
RetailDetail deed een uitgebreid interview met de initiatiefnemers van Content, Sara Vander Auwera en Dries Debie. Zij lichten toe waar het allemaal om draait. Dat blijkt samen te vatten met de credo's van een jonge generatie: community-building, sociale en lokale economie, crowdfunding, ambachtelijkheid, coöpereren …

RetailDetail schrijft - duidelijk voor een ouder publiek: "Trendwatcher Herman Konings zei het al in zijn boek ‘De tafel van 7’: een nieuwe generatie staat te popelen om het heft in eigen handen te nemen, en het is opvallend dat die nieuwe generatie niet, zoals de babyboomers, in de eerste plaats competitief is. Zij willen eerder delen en sociaal zijn."

Wie wil weten wat de jeugd laat tikken en wat de vijftigers in het topmanagement gedomineerde bedrijven maar niet begrijpen, leest het hele interview met Vander Auwera en Debie op RetailDetail.

Gaat het om duurzaam of het gevoel van het samen anders doen? Het eerste biedt in ieder geval een basis om mensen zich volop te laten storten in het tweede. Dat lukt tenminste wél.

Fotocredits: Bag & Buy, still
Dit artikel afdrukken