De Amerikaanse keten stopt zijn samenwerking met Bossa Nova Robotics, schrijft The Verge. De coronacrisis bracht het bedrijf nieuwe inzichten. Mensen blijken het werk net zo goed te kunnen én goedkoper.

Het idee was dat de robots op termijn werknemers zouden gaan vervangen. De grote robots reden in 500 Walmart-vestigingen (van de 4700) langs de winkelschappen en controleerden de voorraad om te bepalen welke goederen bijgevuld en besteld moesten worden. De robots zouden moeten zorgen voor betere klanttevredenheid door minder lege schappen en tegelijk een besparing geven in personeelskosten. In januari had Walmart nog het plan om nog dit jaar de robotvloot uit te breiden naar meer dan 1000 supermarkten. Door de pandemie stelt het bedrijf de plannen bij. Klanten bestelden de afgelopen tijd hun boodschappen vaker online. Hierdoor liep er meer personeel op de winkelvloer rond om bestellingen te verzamelen. Die bleken de voorraden net zo goed bij te kunnen houden als de robots. Automatisering helpt ze daarbij een handje, aldus het bedrijf.

"We hebben veel geleerd over hoe technologie het werk gemakkelijker kan maken en zorgt voor een betere klantbeleving", geeft een woordvoerster aan. "We blijven doorgaan met het testen van nieuwe technologieën in onze processen en apps om onder meer onze schappen zo snel mogelijk te vullen."

Het besluit van Walmart betekent wel dat Bossa Nova Robotics de helft van zijn personeel moet ontslaan. De dweilrobots die de gangpaden dweilen blijven wel gewoon aan het werk.
Dit artikel afdrukken