Whole Foods heeft decennialang de biologische markt kunnen domineren omdat er gewoonweg geen concurrenten waren. Ze verkochten biologisch met een fikse premium. Niet voor niets heeft Whole Foods de bijnaam Whole Paycheck gekregen. Maar nu dat de prijsvechtende concurrenten aan de deur staan te rammelen - en consumenten al jaren moeten beknibbelen op hun uitgaven - moeten ze ineens nadenken over hun prijsbeleid, en dat 'zit niet in hun DNA'.
Je zou kunnen zeggen dat Wal-Mart met Whole Foods doet wat Lidl met Albert Heijn heeft gedaan: de marktleider wakkerschudden uit z'n zelfgenoegzaamheid. Lidl zelf heeft overigens zijn expansie naar de VS even in de ijskast gezet. Logisch, want aan de overkant hebben ze Wal-Mart.
Op 11 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Mark, er zijn een paar A merken (op een hand te tellen) die blijven uitsteken boven de eigen merken. Coca Cola is het beste voorbeeld. ik heb in het verleden een paar eigen merken cola projecten gedaan. Allemaal niet echt gelukt. Dus wat dat betreft snap ik Aldi wel als ze ook de Coca Cola gebruikers in huis willen houden.
Maar ik denk ook dat de meeste A merken hun voorsprong in kwaliteit aan het verliezen zijn en dat door nieuwe technologieën en een andere marktdynamiek (consumenten die door imago's heen prikken en aanbieders van kwaliteitsproducten tegen scherpe prijzen) hun positie erg kwetsbaar is geworden.
Jan Peter, hoe kijk jij aan tegen de Aldi-actie om Coca cola te gaan verkopen?
Klopt Paul, maar de vraag is ook hoelang die anderen dat volhouden. En inderdaad zoals eerder gezegd, het imago van Lidl is heel robuust, terwijl andere retailers, vooral door de voortdurende prijsaanbiedingen hun imago erg diffuus hebben gemaakt.
Dat met die prijzen valt wel mee, daar zit weinig spektakel. Het imago is waarschijnlijk van grotere invloed. Zie hoe AH in NL worstelt met "te duur".
http://www.discounter-preisvergleich.de/preisvergleich.php
Dit is een gekke draad geworden. Want inderdaad waar gaat het over? In thuisland Duitsland is Lidl, samen met Aldi, de marktleider in discount. Dat komt omdat Duitsers (die minder verdienen en minder betalen dan wij, máár kwaliteit maken en dus een geweldige exportmotor hebben) - zoals Nederlanders zeggen - nergens voor willen betalen. De discounters Aldi en Lidl zijn de belichaming van die cultuur. In Duitsland hebben ze de helft van de markt. En nu eten ze met een extra assortiment ook de zgn. kwaliteitssupers (Rewe, Edeka, die in marktaandeel veel kleiner zijn dan zij) leeg. Wholefoods pakte in de VS de niche waar de marktleidende discounter (net als in Duitsland) aanvankelijk geen belangstelling voor had. Door zijn positie pakt ook daar de leider nu alles.
Bottom line (want natuurlijk gaan alle vergelijkingen ergens mank): discount maakt nu overal in de gevestigde markten ook onderscheidende bijzonderheid heel gewoon en goedkoop omdat het bijna niets per eenheid product hoeft te verdienen. Reken maar uit. 100.000 x 10 €cent verdienen levert € 10.000 op. 10.000.0000 x 1 cent verdienen € 100.000 op. Da's 10 keer zoveel, bij 10x zo weinig marge.
Het goedkoop maken van bier en waspoeder, zoals Nederlandse supers pleegden te doen om klanten te lokken en hen stiekum teveel te laten betalen voor vers is een strategie uit het verleden. Door zijn volume is discount is zo overweldigend veel goedkoper op het hele bonbedrag én in de kwaliteit die het over de hele linie levert dat supers die met lage lokprijzen enerzijds en hoge verdekte prijzen anderzijds niet meer kunnen winnen.
Discount is overal het nieuwe normaal aan het worden en doet dat in alle (onderling verschillende) markten met dezelfde strategie: heel overtuigend lage prijzen bij een bewezen kwaliteit door volume op alle niveaux van het assortiment.