Net als in het geval van diervriendelijkheid is de vraag: smaakt Lidlbrood slecht of is het slecht om het zo te maken? Het laatste is duidelijk. Het 1e is maar de vraag. Daarom wordt het gekocht. 'Es ist billig', merkt iemand op. Op die manier zitten dierwelzijns- en dit menswaardigheidsschandaal heel dicht op elkaar.
Het publiek koopt 'fout brood'. De winkelier legt het in zijn schap. Wie is schuldig?
Voor straf moesten de vijftig werknemers van de Duitse broodjesfabriek Weinzheimer afgelopen woensdag van 7 uur ’s avonds tot middernacht op het werk blijven. Wie klaagde, kon voorgoed zijn biezen pakken.
Aanleiding: Günter Wallraff had ’s middags voor de fabriekspoort in het stadje Stromberg (Rijnland-Palts) het nieuwe magazine van Die Zeit staan uitdelen, waarin de undercoverjournalist beschrijft onder welke barre omstandigheden het personeel van Weinzheimer dag en nacht voorgebakken broodjes produceert ten behoeve van alle Europese filialen van de discounter Lidl. Wallraff (65) heeft eerder dit jaar een maand aan de lopende band gestaan bij de broodjesfabriek. Op de foto’s bij de reportage lijkt hij op een oudere versie van Ali, de uitgebuite Turkse gastarbeider, een rol waarmee hij in de jaren zeventig wereldberoemd werd. Ruim 8 miljoen boeken zijn er van Ik Ali verkocht.
Wallraff, telefonisch vanuit Keulen: ‘Ik had het blad nog niet uitgedeeld of iedereen kreeg te horen verplicht ’s avonds om 7 uur op de fabriek te zijn. Daar dienden alle werknemers een verklaring te ondertekenen dat niemand ooit nog contact mocht zoeken met oud-collega’s of met mij. De directie hield iedereen tot 12 uur ’s nachts vast, zodat ze ook nog de in Duitsland traditionele nachtelijke 1-meiviering misliepen. Dit zijn toestanden uit het pre-kapitalisme.’
Indien Wallraff alles waarheidsgetrouw beschrijft – zoals men van hem gewend is – dan staat vast dat Lidl zijn broodjes betrekt van een West-Duitse firma waar het kapitalisme nog in zijn oervorm wordt toegepast.
Het personeel (7,66 euro bruto per uur, nog geen 6 euro netto) wordt blootgesteld aan nauwelijks te geloven veiligheidsrisico’s. Er vallen regelmatig gewonden (Wallraff verbrandde zelf zijn arm); dokters- of ziekenhuisbezoek wordt bestraft met ontslag of looninhouding; hygiëne is ver te zoeken.
Vooral dat laatste heeft tot enige paniek geleid bij Lidl, de winkelketen waarop Wallraff het eigenlijk heeft gemunt. In een reactie gisteren: ‘Regelmatig houden onafhankelijke experts kwaliteitsonderzoek bij onze toeleveranciers. Bij de broodjesfabriek is altijd alles in orde bevonden.’ En dat de fabriek door het miljardenconcern met wurgcontracten zou worden leeggeperst, is onjuist. Aldus Lidl.
Wallraff: ‘Inmiddels wordt in West-Europa zo’n 70 procent van onze dagelijkse voedselbehoefte gedekt door dergelijke discounters. De consument zou zich eens moeten afvragen waarom het allemaal zo slecht smaakt en zo goedkoop in de schappen ligt.’ Hij roept op tot een boycot.
bron: volkskrant.nl
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Gisteren terug uit Berlijn.D.w.z.,we stonden op een camping in Alt-Tegel.Op zaterdagavond kom je aan.Zijn hier nog winkels open,vraag je dan.Ja dus de Lidl.Brood gekocht.1 Keer,dat was voldoende om even weer te weten hoe dergelijk brood smaakt.
Zonder van het bovenstaande te weten,heb ik dan gelukkig meegewerkt aan de boycot.
De dag erop gingen we fietsen en hooguit 2km.verder dan de Lidl zagen we een delicatessenzaak.Op dit moment dat ik schrijf eet ik nog van hun heerlijke brood,met enkel handgeslagen boter erop.Van de mat,zeg maar en je kan naar believen de hoeveelheid bepalen.Zo mooi van smaak.Gewone roomboter uit de winkel is a.h.w.een ordinaire smaak daarbij vergeleken.Het is wel erg misschien dat ik het zeg,vergeef me,het is ook ,,zo echt boter,,.
In mijn optiek heeft Wallraff gelijk.Ik bedoel;waarom koop je in dit geval niet 2km.verderop echt mooi en eerlijk brood,belegd met zulks heerlijke boter b.v.Ik vraag me in alle gerede af of het echt veel duurder is.De verzadiging is velen malen groter,dus eet je in feite minder en dat wordt dan weer goedkoper,als we het over prijzen hebben.
3km.Verderop een enorme Turksewinkel.Kruiden,als bossen bloemen,voor geen geld.Idem met de olijven,groenten,fruit etc.en minstens zo goedkoop,dan de Lidl.
Wat mij betreft ligt het aan de winkelier. Die laat prijs prevaleren en daar reageert de consument op.
Maar ja, die winkelier heeft concurrenten en die doen hetzelfde. Knappe jongen dus, die het systeem durft te doorbreken want hij loopt het risico om de stop uit zichzelf ipv uit het prijsconcurrentie-meachnisme te trekken.