In de afgelopen 9 maanden maakten de Nederlandse supermarkten ruim twee keer meer reclame op tv voor kweekzalm dan in dezelfde periode het jaar ervoor. Van juli 2016 tot maart 2017 maakten Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Coop 6.500 keer reclame voor de visafdeling. In 3.400 van de tv-reclames werd kweekzalm gepromoot. Wakker Dier vindt die toegenomen reclame 'absurd': "Kweekzalmen leiden een afschuwelijk leven en sterven momenteel massaal door parasieten zoals zeeluizen. Waarom moet dit dierenleed vaker in de reclame?”

Hoewel zalm de afgelopen tijd veel duurder is geworden, kopen consumenten meer zalm dan ooit tevoren. Wakker Dier ziet in de toegenomen reclame de voornaamste reden voor de consumptiestijging en grijpt de mediacijfers aan om te pleiten voor welzijnsregels voor kweekvis. De organisatie verwijst onder meer naar een wetenschappelijk artikel uit mei 2016 waaruit zou blijken dat zalmen gedeprimeerd raken en de strijd om te leven in een kweekbassin opgeven. Dergelijke vissen worden drop outs genoemd; ze zouden als het ware zelfmoord plegen.
Wakker Dier - Kweekzalm: veel leed, meer reclame | Persberichten | Wakker Dier
  • Deel
Druk af