Met vleesaanbiedingen lokken supermarkten van oudsher hun klanten en die van concurrenten naar hun winkels om hen te verleiden meteen ook andere boodschappen mee te nemen. Consumenten tippelen verhoudingsgewijs meer op aanbiedingen met vlees dan met bijvoorbeeld kaas, groente en fruit of wasmiddelen.
Vlees is daarom een belangrijk wapen in de dagelijkse strijd om de consument. Een stijgend aantal aanbiedingen is een teken van de mate waarin supermarkten zich gedwongen voelen om elkaar af te troeven op prijs; die strategie volgen ze als hun assortiment onvoldoende eigen kracht heeft om klanten trouw te laten zijn of nieuwe klanten te lokken.
Vroeger protesteerde Wakker Dier tegen de 'plofkip', het snelgroeiende vleeskuiken dat in iets minder dan 6 weken al slachtrijp is en het meeste vlees per kilo voer oplevert. Dankzij de acties van Wakker Dier en andere voorvechters van dierenwelzijn is die kip nagenoeg uit de schappen verdwenen. Supermarkten introduceerden een trager groeiend ras dat wat minder efficiënt vlees aanzet en iets meer bewegingsruimte krijgt dan de ploffer. Voorheen noemde Wakker Dier dat tragere ras 'plofkip in flauwekulsaus'; voor deze campagne krijgt dit dier de naam lokkip mee.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Precies Frank Eric, omdat je bestaat verstoor je het milieu. Er is altijd wel een slachtoffer te vinden van de behoefte van de mens aan voedsel en onderdak. En als Wakker Dier nou z'n akties zou uitbreiden naar andere deelgebieden waar we ook kunnen minderen en daarmee de aarde en al haar bewoners een dienst bewijzen, zou ik me kiplekker voelen.
#4, beetje flauw. Je kan ook gaan nadenken over al die mieren, die je tijdens het lopen vermorzelt, of zelfs ééncelligen die je het leven onmogelijk maakt. Je kan ook redelijkerwijs gaan nadenken wat wel kan.
Ze zullen altijd ergens mee knallen. Dus voor het geval dat Lekker, oeps, Wakker Dier het voor mekaar krijgt dat dit ook verboden wordt, begin ik nu alvast de aktiegroep "BroodNodig?", om op te komen voor de rechten van al die tarweplantjes die met z'n honderdduizenden op 1 enkele hectare gepakt staan, nooit eens gezellig bij de bieten kunnen buurten, onder het vergif gehouden worden, en dat allemaal om als goedkope winkelstoffering te dienen. Schande!
Misschien komt dat omdat kip het meest gegeten en (veelzijdige, volgens de reclame destijds) stukje vlees is? Daar wordt op ingespeeld door de supers lijkt mij.
Op verzoek van Simone Hertzberger: een nieuw plaatje met De nieuwe AH Kip. Vers gemaakt van een vitaler ras.