“McDonald’s is een gigantisch bedrijf met veel macht. Maar in plaats van haar verantwoordelijkheid te nemen, kiest ze ervoor om plofkip te blijven verkopen. Wij waarschuwen consumenten hiervoor en vragen hun hulp om de kip te redden. Eet geen plofkip bij McDonald’s!”
Wereldwijd 'probleem'
Wakker Dier startte in 2016 startte Wakker Dier met de campagne tegen McDonald's. Het is de eerste campagne van de organisatie tegen een wereldwijd opererend Amerikaanse bedrijf dat zijn kip, patat en sauzen overal in de wereld hetzelfde wil laten smaken. De kip van McDonald's moet extra mals zijn, nog malser dan een gewone ploffer. Niet-ploffers zijn echter een beetje steviger van beet. Wakker Dier zorgt nu dus voor een smaakprobleem binnen een multinational.
Realiseert Wakker Dier zich dat ze dus eigenlijk voor het eerst campagne voeren voor een welzijnskip in de hele wereld? McDonald's zal immers willen vasthouden aan dezelfde kip overal in de wereld.
Anne Hilhorst van Wakker Dier zegt: "We weten dat McDonald's een groot internationaal bedrijf is met internationale eisen. Juist daarom is het van groot belang dat deze speler in actie komt. Het bedrijf heeft de middelen, de macht en de verantwoordelijkheid om deze belangrijke stap door te voeren. De Nederlandse consument is gemakkelijk overgestapt op de niet ploffende kip, waarom zou dit voor de klanten van McDonald's wel een groot probleem zijn? Tegelijkertijd is al gebleken dat de consument het enorme dierenleed van de plofkip wél een groot probleem vindt. Hoog tijd dus voor McDonald's om in actie te komen."
In de nieuwe tv-spot illustreren "kreupele Cripple", "volgevreten Fatty", "oververhitte Puffy" en "Blisty met zijn voetzweren" opnieuw het dierenleed van de snelgroeiende plofkip.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Volgens McDonald's geeft Wakker Dier een ernstig vertekend beeld van de ploffer van McDo.
Het is een boeiende campagne. Wakker Dier heeft de middelen om McDo in NL te raken, maar McDo NL heeft weinig poot om op te staan naar de internationale organisatie.
McDonalds is niet van plan van de plofkip af te stappen, meldt Boerderij. ‘’We gaan geen ander ras invoeren”, zegt Eunice Koekkoek, communicatiemanager bij McDonald’s Nederland. Volgens Koekkoek kan McDonald’s als mondiale speler niet overal op ingaan omdat er meer belangen zijn waar het bedrijf rekening mee moeten houdt en is Nederland “het enige land met een ngo als Wakker Dier”. Wakker Dier reageert op de website met: ‘’Bah, McDonald’s gaat nog steeds door met het verkopen van plofkip’’.
Interessante gedachtenwisseling hier & dank voor je toelichting, IJsbrand.
Een andere link naar het rapport = http://library.wur.nl/WebQuery/wurpubs/387823. = http://www.fao.org/fileadmin/user_upload/animalwelfare/global perspective.pdf.
Omdat de irritatiegrens in de publiciteit bij dit type kanaal nog niet is bereikt. Daar is de herhaling en aanscherping van dit soort campagnes voor.
Dick #9, dan verschuif ik de vraag naar een ander vlak. Als supers welzijn moeten aanbieden omwille van hun imago, waarom geldt/gold dat dan niet voor McDonald's?