Supermarkt PLUS doet het op vele fronten prima. De supermarkt werkt keihard aan verduurzaming en mens- en dierwelzijn, zo maakte de super enkele maanden geleden duidelijk aan een aantal maatschappelijke stakeholders, waaronder de redactie van Foodlog.

Imago onderuit
Dat imago - dat de super met feiten kan ondersteunen - wordt vandaag onderuit gehaald door Wakker Dier. Ook al viel er nog één dag te kiezen uit de kandidaten voor de jaarlijkse Liegebeestprijs, de kaas van PLUS is de enige overgebleven kandidaat en daarmee de winnaar van de Liegebeestprijs 2014.

De reden is simpel: alle andere kandidaten beloofden hun jokkebrokkerigheid te beteren en hun producten aan te passen. Daarmee diskwalificeerden ze zich. Wakker Dier schrijft dat de Liegebeest verkiezing 2014 de meest succesvolle ooit was: alle kandidaten op 1 na diskwalificeerden zich voor kwalificatie:
De Goudse kaas van supermarkt Plus is het grootste Liegebeest van 2014. En ook het enige, want de vijf andere kandidaten buitelden de afgelopen paar dagen over elkaar heen om van de nominatie af te komen. De Liegebeest Trofee is de ‘prijs’ die Wakker Dier ieder jaar toedeelt aan het meest misleidende product, uiting of reclame als het gaat om dierenwelzijn. Plus verdient de prijs omdat hun Goudse Kaas doet vermoeden dat de melk afkomstig is van een koe die in de wei loopt met haar kalf. Maar de kaas heeft geen weideganggarantie en de kalfjes worden direct na geboorte bij de koe weggehaald. Andere kandidaten beloven goede stappen voor de dieren: Jan Pannenkoek, Valess en John West verklaren bijvoorbeeld om te schakelen naar vrije uitloopeieren. Bij alleen Jan Pannenkoek gaat dit al om 8 miljoen eieren per jaar. Door hun omschakeling mogen dus ruim 25.000 kippen de wei in! Wakker Dier: “Dit is de meest succesvolle Liegebeestverkiezing ooit! Niet alleen stopten vier fabrikanten met jokken, ze geven ook daadwerkelijk de dieren een beter leven!

Melkkoeien met kalveren zijn zeldzaam
PLUS ging wat de kiezers van Wakker Dier betreft fataal in de fout door op de verpakking van zijn kaas een koe met een kalf af te beelden. Daarmee suggereert de super dat kalveren bij hun moeder blijven. Hoewel het in beperkt aantal vrijwillige gevallen inmiddels wél voorkomt, is het zelfs in de biologische melkveehouderij nog altijd geen norm om moeder en kalf na de geboorte bij elkaar te laten. Het is daarentegen gebruikelijk in de vleesveehouderij, onder meer bij het zogenaamde dikbil-ras dat dierenactivisten graag zouden willen verbieden omdat het ras bij een wat hen betreft te groot aantal geboortes een keizersnede vergt.

'Verpakking met een knipoog'
PLUS reageert not-amused op onder meer RTL.
De super zegt: "In de drie jaar dat we deze verpakking hebben, is er nog nooit een vraag of klacht over dit onderwerp binnengekomen." Volgens PLUS is de verpakking "een knipoog naar de herkomst van kaas" en vindt het erg jammer dat Wakker Dier de bevindingen niet vooraf is komen bespreken. "Deze mening hebben we met Wakker Dier gedeeld", zegt PLUS.

Fotocredits: Wakker Dier
Dit artikel afdrukken