Jarenlang ijverde Wakker Dier voor het uitbannen van de plofkip. Onder meer onder druk van die campagne introduceerden de Nederlandse supermarkten nieuwe, langzamer groeiende kippenrassen. Maar dat is volgens Wakker Dier niet meer dan een 'lokkip'. "Om een echte stap te zetten in het verbeteren van het welzijn van kippen is minimaal een ster nodig. Die kippen krijgen echt meer ruimte, daglicht en kunnen overdekt naar buiten,” zegt Anne Hilhorst.

'Meest Verantwoorde Supermarkt'
Eerder deze week werd bekend dat PLUS voor het vijfde jaar op rij verkozen is tot de 'Meest Verantwoorde Supermarkt'. Op 9 onderzochte criteria, waaronder Dierenwelzijn, Gezondheid, Lokale betrokkenheid en Klimaat, scoorde PLUS gemiddeld een 7,47 in het duurzaamheidsonderzoek van onderzoeksbureau GfK onder 5.000 consumenten.

"Goed Eten scoort, maar ook de Laagblijvers [het goedkopere groente en fruitaanbod waarmee PLUS een prijzenoorlog ontketende, red.] zorgen ervoor dat PLUS een hoogvlieger is geworden. Het aspect waarop PLUS het onderscheid maakt, is de lokale betrokkenheid. Daarin loopt PLUS een heel stuk vóór op haar concurrenten”, aldus Joop Holla van GfK.

Daarmee lijkt de supermarktketen voor te sorteren op de grote verschuivingen in het supermarktlandschap die retailkenner Richard Janssen (Nijenrode) voor de komende 10 à 15 jaar voorspelt: supermarkten zullen zich óf specialiseren in ‘op maat concepten’ en beleving, óf focussen op efficiëntie en lage prijs.

PLUS wijdt zelf overigens geen woord aan het dierenwelzijn in het nieuws over de uitverkiezing. De al genoemde Laagblijvers, AED's voor de buurt, geen wegwerpplastic en uitfaseren van zwart kunststof zijn de duurzame highlights voor het komende jaar.

Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Op dinsdag 26 maart 2019 organiseert Foodlog samen met Emerce het congres Digital Food. Richard Janssen van Nyenrode Business Universiteit vertelt over hoe het hele businessmodel van supermarkten op de schop gaat. Schrijf je hier in. Ben jij al Foodlog-lid? Dan profiteer je van €100 korting op dit congres!
Dit artikel afdrukken