Wakker Dier maakt een complimentje aan de supermarkten Dirk, Vomar, Jan Linders, Poiesz, Boon’s Markt, MCD en Nettorama. Zij gaan net als 7 andere Nederlandse supermarkten - zoals Albert Heijn en Lidl al eerder lieten weten - over op één ster van het Beter Leven keurmerk voor kip, het in de toekomst meest gegeten stukje vlees omdat het duurzamer en gezonder (geen rood vlees, dat verdacht wordt van kankerverwekkende eigenschappen) is dan andere vleessoorten.
“Samen geven zij jaarlijks meer dan 100 miljoen kippen een beter leven. En zorgen ze voor een sterrenregen in het supermarktschap!", zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier
Met een advertentie in diverse dagbladen zet Wakker Dier de komende week supermarkten in het zonnetje die kiezen voor Beter Leven-kip. Ook maakt de organisatie duidelijk dat achterblijven geen optie is. Hilhorst: “Spar, DekaMarkt, Hoogvliet en Boni laten als enige supermarkten de kippen nog wachten. Hoogste tijd dat ook zij in actie komen.”
In Nederland worden jaarlijks ruim 600 miljoen kippen geproduceerd. Dat betekent dat 500 miljoen kippen geen Beter Leven ster krijgen. ABN Amro maakte onlangs bekend dat de 100 miljoen dieren die wel een ster krijgen de productie van die andere 500 miljoen beperken. Voor de ster-kippen is meer ruimte nodig en die gaat ten koste van de gangbare export-kip.
“Samen geven zij jaarlijks meer dan 100 miljoen kippen een beter leven. En zorgen ze voor een sterrenregen in het supermarktschap!", zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier
Met een advertentie in diverse dagbladen zet Wakker Dier de komende week supermarkten in het zonnetje die kiezen voor Beter Leven-kip. Ook maakt de organisatie duidelijk dat achterblijven geen optie is. Hilhorst: “Spar, DekaMarkt, Hoogvliet en Boni laten als enige supermarkten de kippen nog wachten. Hoogste tijd dat ook zij in actie komen.”
In Nederland worden jaarlijks ruim 600 miljoen kippen geproduceerd. Dat betekent dat 500 miljoen kippen geen Beter Leven ster krijgen. ABN Amro maakte onlangs bekend dat de 100 miljoen dieren die wel een ster krijgen de productie van die andere 500 miljoen beperken. Voor de ster-kippen is meer ruimte nodig en die gaat ten koste van de gangbare export-kip.
Maar voor het milieu kun je toch beter de standaard kip hebben, zonder ster? Niet dan?
Theo #1, Wakker Dier maakt de Nederlandse markt. Nederlandse boeren werken voor een andere. In Frankrijk of Duitsland zouden boeren wel blij (behoren te) zijn met Wakker Dier.
Daar werken kippenboeren vnl. voor de thuismarkt.
Dat is éën.
Twee. De vlgde ronde gaat nu idd in. Twee sterren.
Drie. Je vraagt je af: waarom maakt de markt tussen NGO’s, supers en moreel sentiment de welzijnsmarkt? Antwoord: omdat die beter functioneert dan de overheid/wetgeving in dit exporterende land. Met de welzijnskip lopen we ver voor. Hoewel … Frankrijk loopt nog steeds ver voor met zijn op kwaliteit gepromote Label Rouge slachtkuiken. Welzijn verkoopt daar als kwaliteit.
Tegelijkertijd hadden ze een advertentie moeten plaatsen richting de boeren dat ze weer lekker bij de poten zijn genomen. Duurzamervlees over de rug van de boer. De meerkosten gaan de supermarkten dadelijk weer niet betalen omdat de marktprijs anders is. En Wakker Dier houdt niet op bij een ster . Ze gaan door tot de laatste kip uit Nederland is verdwenen onder het mom van dierenwelzijn. En laten het gewoon uit het buitenland komen met een lagere standaard.
En de overheid (provincie Noord Brabant) interesseert dierenwelzijn ook niets. Voor de buitenuitloop moeten boeren iets uitbreiden om dit mogelijk te maken. Van de Provincie moeten ze dan stalderen( elders meters wegkopen en slopen) om minder kuikens te gaan houden. Dus veel gepraat over dierenwelzijn maar in de praktijk wordt het bijna onmogelijk gemaakt.
En dan heb je nog het verschil tussen de burger en de consument die in de supermarkt staat.
Meestal zorgt nieuws van Wakker Dier hier vaak voor veel negatief commentaar richting WD.
Sturen ze ter afwisseling eens een complimentje de wereld in dan blijft het muisstil binnen
de FL-reaguurders.
Wat zegt zoiets?