De kip van Albert Heijn werd gekozen tot Liegebeest 2019. Een wrange uitkomst, omdat Wakker Dier daarmee in feite aan de poten zaagde van zijn grootste succes. De AH-kip - en de andere eigen supermarktkippen - zijn er immers gekomen dankzij de campagnes van Wakker Dier tegen de 'plofkip'.

Supermarkten pakten het signaal op, zodat de Nederlandse pluimveehouderij over moest schakelen op langzamer groeiende rassen met meer ruimte.

Maar Wakker Dier heeft zijn doel alweer omhoog bijgesteld en bijt zich vast in Albert Heijn omdat de trage groeiers van die supermarkt iets minder ruimte krijgen dan de andere, waar Wakker Dier ook al geen voorstander van is. Bovendien stoort Wakker Dier zich aan de aanbiedingen die Albert Heijn vaker dan andere supermarkten doet met zijn kip-zonder-keurmerk van de Dierenbescherming. Dat keurmerk krijgen overigens ook de overige trage supermarktkippen niet. Wel lijkt het erop dat Albert Heijn er vaker aanbiedingen mee doet omdat vleesaanbiedingen van oudsher nu eenmaal effectief zijn om klanten naar zijn grote aantal winkels te blijven lokken. Albert Heijn heeft daar wat meer behoefte dan andere supers omdat het bedrijf voortdurend zijn marktaandeel moet verdedigen tegen concurrenten die er aan alle kanten aan knabbelen.

Wakker Dier wil met de campagne 'Skip de AH kip' bereiken dat Albert Heijn kip gaat voeren met één ster Beter Leven-keurmerk.

"Wij achtervolgen Albert Heijn net zo lang, tot ze de AH kip niet meer bezorgen," staat op de achtervolgingsauto. “Ook wij brengen onze boodschap nu tot op de stoep”, zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.
Dit artikel afdrukken