Supermarkten pakten het signaal op, zodat de Nederlandse pluimveehouderij over moest schakelen op langzamer groeiende rassen met meer ruimte.
Maar Wakker Dier heeft zijn doel alweer omhoog bijgesteld en bijt zich vast in Albert Heijn omdat de trage groeiers van die supermarkt iets minder ruimte krijgen dan de andere, waar Wakker Dier ook al geen voorstander van is. Bovendien stoort Wakker Dier zich aan de aanbiedingen die Albert Heijn vaker dan andere supermarkten doet met zijn kip-zonder-keurmerk van de Dierenbescherming. Dat keurmerk krijgen overigens ook de overige trage supermarktkippen niet. Wel lijkt het erop dat Albert Heijn er vaker aanbiedingen mee doet omdat vleesaanbiedingen van oudsher nu eenmaal effectief zijn om klanten naar zijn grote aantal winkels te blijven lokken. Albert Heijn heeft daar wat meer behoefte dan andere supers omdat het bedrijf voortdurend zijn marktaandeel moet verdedigen tegen concurrenten die er aan alle kanten aan knabbelen.
Wakker Dier wil met de campagne 'Skip de AH kip' bereiken dat Albert Heijn kip gaat voeren met één ster Beter Leven-keurmerk.
"Wij achtervolgen Albert Heijn net zo lang, tot ze de AH kip niet meer bezorgen," staat op de achtervolgingsauto. “Ook wij brengen onze boodschap nu tot op de stoep”, zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.
Op 8 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
#41 , "Meat the Victims is op justitiële gronden gewoon een terreurgroep."
Hans Pollemans ik durf jouw uitspraak zelfs scherper te stellen: Meat the Victims is op justitiële gronden gewoon een criminele organisatie!!
En zou derhalve net als satudarah verboden moeten worden.
#42 Mooie reactie, maar het gevoel er bij te horen is à priori natuurlijk niet altijd een goede en gezonde zaak...
En dat heeft niets met genoegzaamheid te maken, maar veel meer met de gevolgen van je sym-pathos voor een zaak.
Daarom heeft het begrip pathetisch ook een minder 'sympathieke' klank.
En pathetiek is dikwijls eigen aan een ongezonde geloofsdrift..
Hans, ik houd het erop dat alle mensen kerkgangers zijn, velen zonder het te weten. De kunst van het samenleven is dat te begrijpen en te zien hoe je daar in de openbare ruimte mee omgaat.
Ik heb vele deelsympathieën voor heel uiteenlopende kerken (en ben me gelukkig bewust van het feit dat het gevoelens zijn; die zijn heel fundamenteel). Sym-pathos = gevoel van erbij horen.
#39 “Wakker Dier behoort niet tot de stalbezetters, wel winnen ze zielen voor hun kerk.”
Dick, je beeldspraak ‘kerk’ is juist. Kom ik onderaan op terug.
Waar de stalbezetters crimineel gedrag vertonen, blijft Wakker Dier keurig binnen de lijnen. WD bedrijft marketing. Meat the Victims is op justitiële gronden gewoon een terreurgroep.
Nederland heeft altijd moeite gehad met terreurgroepen. De afweer er tegen, hangt af van de graad van sympathie en politieke goodwill waar terreur op kan rekenen. Crimineel activisme kon door druppelen tot in de 2e Kamer, waar pas meer dan een decennium later activistische politici moesten vertrekken. Met wachtgeld.
Men 'slaagde er nooit in' RARA en dierenactivisten, die dieren loslieten, gezinnen bedreigden of stallen in brand staken te vinden en te straffen.
Want hun doelen waren ‘pseudo’ ethisch goed. Men tolereerde overduidelijk crimineel gedrag.
Maar dat wil totaal niet wil zeggen dat de achter- en ondergrond van WD essentieel verschilt van Meat the Victims. Dat ontkennen is veelal op hypocrisie gebaseerd. Voorbeelden te over.
Ik geeft een voorbeeld naar jouw ‘kerk’ beeldspraak.
Onbesproken en kritiekloos blijft de rol van de SGP (WD) in relatie tot fundamentele salafistische islam (MtV). De SGP presenteert zich ‘constructief’ op regeringsniveau, maar wie in hun statuten duikt, ontdekt letterlijk ‘het bestrijden van vrouwen emancipatie’ dat leidde tot ingreep van de Hoge dit decennium 100 jaar na wetgeving, omdat ze vrouwen het recht op passief kiesrecht ontzegde. Hun afkeer van democratie wordt in hun statuten verwoordt naast hun wens om rechtspraak op de bijbel te baseren incl. de doodstraf.
Belangrijke vraag en vrees blijft dus naar welke toekomst en welk doel de ‘marketing’ van SGP/WD moet leiden.
Wat hun ‘verborgen’ wensen behelzen. In de politiek is een stepping-stone strategie eerder gebruikelijk dan zeldzaam. MtV is er van overtuigd dat dierenleed boven-gerechtelijk acties rechtvaardigt.
Streven naar een ideaal dat de status quo van het moment boven gaat, is voor haast elk geloof c.q. ’kerk’ het fundament ! Wat is het uiteindelijk doel van WD ? Diervriendelijk dieren doden ?
Dat houdt niet op met een aai over een varkenskop, en een modderpoel.
ps.
Het zou misschien een interessant zijn om - niet alleen voor de food sector - te onderzoeken in hoeverre 'markting' als tool de gevaarlijk smeerolie blijft voor een consumptie-economie, en hoe dat te keren naar een meer afstandelijk informatie niveau.
Kleurenstickertjes helpen daar niet.
Dat bewijst nog altijd de koop-anticipatie op reclame/marketing.
Het begrip 'marketing' is op zichzelf al tekenend.
Dick,
Er valt niets te beargumenteren als je dit soort gedrag onacceptabel en onbespreekbaar vind.
En dat is het geval.
Volgens de media ben ik niet de enige.
Ik ben van 1951, heb andere normen en waarden dan wellicht nu gangbaar zijn, ik zeg wellicht, want de achterban keert zich schijnbaar af van deze koers. Verder ben ik anders opgevoed.
Het is echt waar: ik ben het er niet mee eens dat je op deze manier, en met deze methodes, je zaak loopt te promoten en je opvattingen aan anderen opdringt.
Thats it Dick, mooier kan ik het niet maken.