De meeste ouders zullen het wel herkennen: om genoeg omega-3 vetzuren binnen te laten krijgen, eet je het beste (vette) vis. Niet direct het lievelingseten van veel kinderen, of zelfs grote mensen. In Groot-Brittannië haalt nog geen kwart van de volwassen de aanbeveling 1 keer per week vis te eten, kinderen nog veel minder.

Alledaags beter maken
Dit was voor supermarktketen Waitrose aanleiding om een kip te gaan ontwikkelen die van nature rijk is aan omega-3. Door omega-3 toe te voegen aan het meest populaire vlees in Groot-Brittannië, kip, kan een groot gezondheidsvoordeel bereikt worden. "Door een alledaags product gezonder te maken, zou je wel eens een enorme impact op de volksgezondheid kunnen hebben", zegt Public Health-hoogleraar Patrick Wall.

Meetbare effecten op cardiovasculaire gezondheid
In samenwerking met de pluimveevleesleverancier Moy Park en diervoederspecialist Devenish Nutrition werkte Waitrose de afgelopen 10 jaar aan de omega-3 rijke kip. De kippen worden conform de Waitrose dierenwelzijnsregels gehouden, met veel natuurlijk licht en leefruimte. Om de omega-3 vetzuren in het vlees te krijgen, eten de kippen speciaal voer, dat verrijkt is met algen. Algen bevatten van nature veel omega-3. Volgens Waitrose smaakt de kip precies hetzelfde als vlees van kuikens die normaal voer krijgen.

De eerste testen, bij 30 proefpersonen die 5 weken lang 3 keer per week de omega-3 kip aten, vonden een 12% toename van omega-3 niveaus in het bloed en meetbare effecten op de cardiovasculaire gezondheid.

De prijs van de kip ligt iets hoger dan conventionele kip, maar lager dan vrije uitloop of biologische kip. De Britten differentiëren 'betere kip' via andere waarden dan alleen dierenwelzijn. Kip als vervanger voor vette vis, is weer eens heel wat anders.
Dit artikel afdrukken