Een krantenbericht over dat gemarmerde vlees van gemasseerde Japanse trekkoeien: producent van wagyu-rundvlees Wagyu-farm verkoopt veel aan horeca. De producent van het Japanse runderras wil zich op de Foodweek presenteren aan de retail.Tot nu toe richtte ondernemer Jan Slangen zich op de horeca. Hij stelt dat elke horeca-ondernemer op het moment een dipje heeft. 'Maar gelukkig heb ik een afzetgebied dat loopt van Amsterdam tot Frankfurt en Brussel.'

Dat hij de doelgroep verbreedt, heeft dan ook vooral te maken met de vierkantsverwaarding. 'De horeca is namelijk vooral geïnteresseerd in de duurdere delen. Er is meer belangstelling voor de haasjes dan in de burgers. Dat is heel logisch, maar wij willen de snippers ook kwijt.' Het bedrijf richt zich op de retail met producten als wagyu-burgers en carpaccio. Slangen ziet ook kansen voor Kerstmis omdat veel mensen dan thuis blijven maar wel iets bijzonders willen eten.
De krant geeft me geen anwoord op de meest brandende vraag die ik heb: waar bleef nou in het verleden al dat vlees dat de horeca nooit wilde voor zijn biefstukpubliek, voordat deze Wagyu-man zijn besluit nam om het dan maar gewoon voor thuis te verkopen?

Het zal toch geen runderpoulet, gehakt of soepvlees zijn geworden? Misschien toch wel. Daarom is zulk duur vlees nog duurder dan het kost. Je eet het soms onbewust en nog goedkoop ook. Gelukkig gaat het nu van arremoei naar de super of de kant-en-klaar traiteurslager. Exclusief en excellent natuurlijk.
Dit artikel afdrukken