Een restaurant runnen valt ook niet mee..

Het Restaurant van de Toekomst van Wageningen UR kende in 2008 een tekort van 500.000 euro. In 2009 wordt nog rekening gehouden met een verlies van 250.000 euro, maar in 2010 moet het restaurant break-even draaien. Er wordt gewerkt aan een nieuw businessplan dat in juni wordt voorgelegd aan de raad van bestuur en de ondernemingraad. Het restaurant is ingepast in een Center for Innovative Consumer Studies (CiCS).

Bij de opening van het Restaurant van de Toekomst werd de nadruk gelegd op het innovatieve gedragsonderzoek dat er zou kunnen plaatsvinden. Er werd verwacht dat er zich veel voedingsbedrijven en cateraars met onderzoeksaanvragen zouden melden. Die verwachting is niet helemaal uitgekomen.

Sinds een jaar is Bart van Nunen verantwoordelijk voor het management van het Restaurant van de Toekomst. Hij rekent er op de inkomsten en uitgaven in de loop van 2010 met elkaar in balans komen. Hij baseert die verwachte groei mede op de succesvolle ‘participantendag’ van enkele weken geleden. Er is het afgelopen jaar een netwerk opgebouwd van 42 participanten, waaronder belangrijke voedingsbedrijven, die graag meer betrokken willen worden bij het Wageningse onderzoek. Van Nunen verwacht het komende jaar de contacten om te zetten in contracten.De afgelopen tijd werd onder andere onderzoek gedaan naar manieren om kinderen meer groente te laten eten. Ook is afgelopen jaar een nieuw visproduct ontwikkeld en uitgetest. Samen met een producent van ketjap is gewerkt aan zoutreductie. Een ander onderzoek richtte zich op de presentatie van verse salades. In totaal gaat het om zo’n 15 onderzoeksprojecten die zowel wetenschappelijke als marktkundige resultaten hebben opgeleverd, aldus Van Nunen.

Van Nunen is manager van het Center for Innovative Consumer Studies (CICS). Dat bestaat uit zo’n 15 consumentenonderzoekers die beschikken over een uitgebreid onderzoekslaboratorium, waar het Restaurant van de Toekomst een derde deel van uitmaakt. Fundamenteel en toegepast onderzoek worden gecombineerd in diverse laboratoria zoals mood rooms, foodlabs en sensorische labs, met uiteindelijk de real life situatie in het restaurant. Verder wordt gewerkt met thuispanels. Door de sterkere nadruk op de onderzoeksfaciliteiten komt de samenwerking met de Wageningse onderzoeksgroepen op gang.


bron: Resource met dank aan foodholland
Dit artikel afdrukken