Maak je een simpel profiel op basis van de rechte tellingen uit de onderzoeksresultaten, dan valt te constateren dat Starbuck's het meest in de smaak valt bij hoogopgeleide liberaal denkende jonge vrouwen. McDonalds heeft de voorkeur van oudere, laag opgeleide conservatieve mannen uit lagere en middeninkomensgroepen. Uit multivariate analyses zouden genuanceerdere uitkomsten kunnen komen, maar dat laten we maar even voor wat het is.
Interessanter is de vraag naar het waarom. Wat laat die hoogopgeleide jongere vrouw voor Starbucks kiezen? Waarom gaat die oudere niet zoveel verdienende, niet zo gestudeerde en vaak zwarte 'werkman' liever naar de McDonald's? Omdat die goedkoper is, of omdat het hem niet interesseert want hij eet er sowieso voor twee (zodat Starbuck's ook wel uitkan)?
Die vraag beantwoordt het onderzoek niet. Van de week zei een foodmarketeer met veel gevoel voor echte mensen het zo tegen me: "meisjes van nu zijn bezig met hun gewicht, jongens met hun sixpack, je-weet-wel, dat afgetrainde buikje." Gaan die straks allemaal naar Starbucks? Ongeacht opleiding, kleur, geslacht en inkomen?
De vraag die me het meest bezighoudt: willen die McDo-klanten van vandaag dan niet goed voor zichzelf zorgen?
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Geen twijfel: Kinderen in Nederland zijn statistisch gezien dkker dan in het verleden
Kinderen zijn steeds vaker en steeds jonger te zwaar. Dat blijkt uit onderzoek onder meer dan 80.000 schoolkinderen, uitgevoerd door TNO Kwaliteit van Leven en het VUmc. Was in 1980 een op de 15 meisjes van negen te dik, in 1997 was dat 1 op 7, in 2004 een op vijf. Vooral meisjes zijn er vroeg bij. Gemiddeld is 14 procent van alle jongens en 17 procent van alle meisjes te dik.
NRC 2 maart 2006 inclusief verhelderende grafiek
http://www.nrc.nl/nieuwsthema/overgewicht/article1658844.ece/Vetzucht_jeugd_groeit_12_pct_kleuters_is_te_dik
Wouter, je zou wel eens hartstikke gelijk kunnen hebben: "Neem een kijkje op beautyforums of bodybuildersforums en je ziet dat gezondheid bijzaak is bij het verkrijgen van strakbuik".
Het doel is van jezelf een Audi of BMW maken. Het parool dat je noemt is alleen maar de manier om er te komen.
Mr. Ooijer, dan is het echt een vlug theorietje. Maar .... iedere cultuur heeft zijn eigen uiting van misschien wel iets universeels: niet doen waar je maar beter vanaf kunt blijven als je je verstand en een beetje zelf-discipline weet te gebruiken. Zou het er nou echt geen fluit mee te maken hebben?
Zijn het - zoals jij eigenlijk zegt - alleen maar gedragspatronen in een sociale context die je los van elkaar moet bekijken?
Zinloze vraag natuurlijk. Net zo nutteloos als het snelle theorietje, want hij valt niet te beantwoorden.
Dick, de hoger opgeleide jonge Amerikaanse vrouw wordt liever dood gevonden dan dat ze betrapt wordt met een hamburger, Ze zijn er daar allemaal mee bezig er ook op hun veertigste nog uit te zullen zien alsof ze de hoofdrol kunnen spelen in Sex and the City. Koffie op kantoor is vaak van verschrikkelijk slechte kwaliteit, dus is het heel gewoon enkele malen per dag bij de Starbucks zo'n grote beker koffie met een dekseltje er op te halen. Het is niet onderzocht, maar het zou wel eens hetzelfde kunnen zijn voor hoger opgeleide jonge mannen.
Dick, wat bedoel je precies met die "gezonde intuïtie"? Niet naar McD gaan en koffie drinken is toch nog niet gezond? Neem een kijkje op beautyforums of bodybuildersforums en je ziet dat gezondheid bijzaak is bij het verkrijgen van strakbuik. Weinig KCal's en veel bewegen is het parool.
Mr Ooijer, het zijn die vrouwen die me zo treffen. Daar gaan ze niet naar McDo. Hier kopen ze bewust. Je maakt er snel vlugge theorietjes bij, maar er lijkt hoop. Als we de gezonde intuitie van mensen maar niet verkloten.