Helaas waren er kwaadaardige handelslieden op de wereld, die ontdekten dat merktekens en aantrekkingskracht op zichzelf hebben. Je kunt een heel matig kaasje goed verkopen, wanneer de vorm maar aantrekkelijk is. Door het merkteken verder te associëren met andere aantrekkelijke dingen (sport, vakantie), kun je nog meer verkopen, zonder per se een beter product.
Een opmerkelijk nieuwtje stond afgelopen vrijdag op Distrifood: de EU wil merken op pakjes sigaretten reduceren tot alleen de naam in een standaard-typografie. Onze superstaat denkt dat dit mensen veel minder aanmoedigt
Zowel de EU als de fabrikanten zien dus niet de prachtige kans die zo ontstaat om straks op smaak te gaan concurreren. Camel kan uithalen met de mooiste blends van tabak. Ik denk dat een boel A-merken in de supermarkt het lastig zouden krijgen wanneer ze hun massamediale campagnes en mooie verpakkingen kwijt zouden zijn. Smaak zou er opeens wel toe gaan doen. Toegegeven, prijs nog meer natuurlijk.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dick, ik ben helemaal niet zomaar voor verregaande reclameverboden. Dit was maar een gedachte-experiment. Mijn standpunt zoals ik het hier eerder formuleerde: ALLE beweringen in massacommunicatie moeten openbaar onderbouwd worden. Dus als Unilever beweert dat Calvé pindakaas de lekkerste is, moeten ze daar iets over zeggen op hun site oid. Als op een pizzaverpakking in het groot staat dat het "echte Italiaanse pizza" betreft, moet bijvoorbeeld op die verpakking uitgelegd staan dat het om een bepaald Italiaans recept gaat of dat hij uit Italië komt.
Dat ik dit vind, is omdat massamarketing zo'n impact heeft dat een tegenkracht nodig is, maar consumenten ook een eigen plicht hebben om op onderzoek te gaan en hun smaak en kennis te ontwikkelen, voordat ze iets mogen verwachten van een overheid.
De reclamecode mag ook op een aantal punten wel wat scherper (gehandhaafd) worden. Zoals je weet ben ik ook voor een meer eenduidig gebruik van een aantal begrippen. Ontdooide vis of conserven mogen niet "vers" genoemd worden, je mag flessenwater niet prijzen als iets zeer gezonds, etcetera.
Voor de rest: opleuken mag! Als je bier wil verkopen door er een paard op af te beelden en er cryptisch "Palm" op te zetten, prima..
Nick Tranchet, mooie verbastering. Nick kan heel 'tranchant' zijn.
Wouter, een vraag. Je was hier tot op heden de zelfbenoemde advocaat van verpakkings- en communicatienep. Dat leidde tot menige forse discussie. Gaan we die tijden missen, nu je kiest voor de inhoud boven de neppende vorm en taal?
@ Nick Tranchet,
Daar ben ik het ook mee eens, natuurlijk als je vertrouwt ben met een product maakt het niet uit waar in het verpakt wordt. Maar naar mijn idee is juist de verpakking in een supermarkt van belang, maar een duidelijke naam alleen zal ook goed werken.
Maar is zet wel vraagtekens bij het idee zoals u al schrijft het heeft geen effect in die voorbeelden.
En als je in de NIce markt kijkt maakt de verpakking ook minder uit. Neem maar een bier als Westvleteren. Alle wettelijke gegevens staan op de kroon. En de smaak ach... heerlijk.
@ Wouter,
Stel nu eens dat die lifestyle reclame tot de verbeelding spreekt bij jan modaal met 1,6 kind? En waarom verbieden? Ik word altijd zo moe van al die regeltjes. Die is niet goed en dat niet. Tja de een wordt 90 op zware shag de ander helaas niet. Het is veel interessanter om dat uit te zoeken, dan een wijsvingertje van vadertje staat dat het o zo goed voor heeft met die Europeanen.
Maar dat marketing voornamelijk flauwekul is daar hoeven we niet moeilijk over te doen.
Wouter VDL: tot 25 jaar geleden verkochten artisanale geuzebrouwers ostentatief hun bier in neutrale gekurkte flessen met enkel een krijtstreep er op (om te weten elke kant boven lag). Zo'n bier kocht je uitsluitend bij de brouwer zelf, dus was er geen etiket nodig. Dat zou vandaag nog zo zijn, moesten Europese regels zo'n etiketloosheid niet hebben verboden .
Bart, roken hoort inderdaad bij de wereld van de gastronomie. dat heeft niets met gezondheid te maken. Maar over de merkloosheid van rookwaren: cabnnabis wordt altijd al zonder kleurige merken verkocht. Dat heeft er de consumptie niet van doen dalen. Mijn buurmans vader koopt sinds zijn jeugd tabak in gele merkloze pakken van 1 Kg, recht van de tabaksboer. Hij rookt er niet minder om.
Zou wel prettig zijn, een wereld zonder lifestyle-flauwekul-reclames. Maar om eerlijk te zijn vind ik het vaak wel handig. Ik heb geen zin om te moeten zoeken in de supermarkt naar bijvoorbeeld de Dolce Gusto cups tussen de honderden andere koffiesoorten... En bovendien denk ik dat de meeste mensen voor een groot aantal producten toch al een voorkeur hebben...