De verschillen lopen op tot wel 40%. SuperScanner keek voor welke prijs bij de Nederlandse Jumbofilialen Mini Pizza Salami van Dr. Oetker (4 stuks), 1,5 literflessen 7UP Free Lemon Lime, voordeelflessen Becel Vlees&Jus van 750 ml, 1,5 literpakken Chocomel en Heinz Pastasaus te koop waren. Op de prijskaart van Nederland die dat opleverde, kleurden het noorden en oosten relatief rood, het westen relatief groen. Dat zou te verklaren zijn door het simpele feit dat er in het noorden en oosten minder concurrentie is voor de ambitieuze supermarktketen uit Brabant, die uitgroeide tot de op-een-na-grootste keten van het land door grote overnames (van Super de Boer en C1000).

Zo waren de mini-pizza's in bijvoorbeeld Best en Oosterhout te koop voor €2,65, maar kostten deze in Arnhem en Almelo €3,68. Een prijsverschil van maar liefst 40%. Voor de andere producten bedroeg het prijsverschil tussen de duurste en goedkoopste prijslijn op het ijkmoment van 13 oktober respectievelijk 35% (Heinz), 32% (Chocomel), 31% (7UP) en 21% (Becel).

Volgens Business Insider is het opvallend dat in veel grote steden zowel vestigingen met de hoge prijslijn als met de lage prijslijn te vinden zijn. Opletten dus, als je liever €1,55 betaalt voor je fles 7UP dan €2,03. Foodloglezers zullen dat minder verrassend vinden. Juist in de grote steden is het voor Jumbo hard werken om voet aan de grond te krijgen, schreef Bart Fischer begin dit jaar.

Supermarktvastgoed is immers schaars in de grote steden in het westen van het land, waar Albert Heijn van oudsher de dominante partij is. En dus moet Jumbo juist daar met prijssegmentering werken om klanten te verleiden. Dat doet de Brabantse formule ook via Jumbo City, zijn samenwerking met de HEMA en flitsbezorger Gorillas.
Dit artikel afdrukken