Wonderwel ging het met de Hollandse zuivelgigant FrieslandCampina na de fusie tussen twee aartsrivalen tien jaar geleden. Tot anderhalf jaar geleden. De resultaten zakten weg, tientallen managers vertrokken, de topman moest weg. Bronnen binnen en buiten de onderneming schetsen wat er mis is gegaan.

Met die woorden leidt het FD een artikel in over Nederlands zuiveltrots. De boerencoöperatie is zo groot dat het bestuur van de onderneming bepalend is voor het lot van de Nederlandse melkveehouderij. Het FD beschrijft hoe FrieslandCampina na het vertrek van de naar brouwer Carlsberg overgestapte CEO Cees 't Hart onder diens opvolger Roelof Joosten belandde in een 'verhufterde' organisatie, het vertrouwen van de boeren verloor, verscheurd raakte door verschillende beelden van de toekomst en - daardoor - de markt miste. De oplossing - melk met meerwaarde - is al evenmin een strategie die, volgens het FD, zonder slag of stoot door te voeren valt. Hein Schumacher, de huidige CEO die Joosten al na korte tijd opvolgde, staat voor een grote uitdaging; dat laat de krant de lezer duidelijk voelen.
Het Financieele Dagblad - Hoe FrieslandCampina zijn witte motor verloor
  • Deel
Druk af