Dit weekend postte de Amerikaanse auteur en mediaspecialist Thomas Baekdal een tweet. Het was hem opgevallen dat de verschillende internetbedrijven en -platformen allemaal hun eigen ikoontjes hanteren voor de cheeseburger. Hem viel op dat de volgorde van de verschillende elementen op een cheeseburger verschilt.

Bij Apple en Microsoft ligt het plakje kaas op de burger, maar bij Google er juist onder. Vanuit culinair oogpunt een doodzonde, omdat de kaas dan nooit lekker over het vlees kan smelten.



Je hoort ze gniffelen, de twitteraars, facebookers en de media die het draadje oppikten. Er ontstonden levendige twistdraadjes over hoe een cheeseburger eigenlijk belegd dient te worden, en hoe dat er in een emoji uit zou moeten zien.

Om het iedereen makkelijk te maken zijn of haar mening te bepalen, zette Emojipedia de verschillende ikoontjes op een rij. The Verge organiseerde een poll: wat is de juiste volgorde van de verschillende ingrediënten: sla - hamburger - kaas - tomaat. Opvallend genoeg scoorde Google, die de kaas dus onder het vlees legt, in die poll het best.

Het koor zwol zodanig aan dat topman Sundar Pichai van Google ingreep. Hij beloofde alles uit zijn handen te laten vallen om nu eerst zijn hamburger-emoji op te lossen. Dat hoeft niet zo ingewikkeld te zijn. Er is weliswaar een internationale 'standaardtaal' voor emoji's, Unicode, maar ieder bedrijf bepaalt zelf hoe het de afgesproken symbolen vorm geeft. Vandaar de verschillende verschijningsvormen. Pichai kan dus simpelweg een nieuw plaatje laten maken met de kaas op een betere plek. En als hij dan toch bezig is: de Google-emoji voor bier is ook wel voor verbetering vatbaar. Heb je ooit schuim zien zweven boven je bier?
bier emoji
Dit artikel afdrukken