Dat denkt in ieder geval de Duurzaamheidscommissie van het Franse Assemblée nationale wel. De commissie stelt een amendement voor om restauranthouders te verplichten een doggybag aan te bieden voor die gasten die dat willen. Zo wil de commissie voedselverspilling terugdringen. Het is niet voor het eerst dat Frankrijk met wettelijke maatregelen iets tegen voedsverspilling wil doen.

Het voorstel doet het nodige stof opwaaien. Restauranthouders staan er positief tegenover, meldt FranceInfo. "Als restauranthouders moeten we daar duidelijk over zijn. Wij hebben een rol te spelen in de strijd tegen voedselverspilling", zegt Alain Fontaine, van de Franse vereniging van Maîtres restaurateurs. Maar de Union des métiers et des industries de l'hôtellerie (Umih) is minder te spreken. Ten eerste voelt de horecabond zich niet direct aangesproken. Volgens Hubert Jean, voorzitter van de restaurantbranche, moeten de politiek zich niet richten tot het traditionele restaurantwezen. "Commerciële restaurants bieden doorgaans afgepaste porties", zegt hij. "Voor regels en verplichtingen verwijst Jean naar de collectieve restaurants, zoals schoolkantines, bedrijfs- en overheidsrestaurants.

Het werd een regelrechte flop omdat de klanten zich schaamden om te vragen om de restjes en restauranthouders ze liever niet meegaven
Flop
Daarnaast heeft Hubert nog een zorg: de voedselveiligheid. Zodra een klant met een doggybag naar buiten stapt, heeft de restaurateur geen zeggenschap meer over wat er met 'zijn' eten gebeurt. Die klant kan het wel uren buiten de koeling houden, of pas dagen later opeten. Om het over het kwaliteitsverlies nog maar niet te hebben. Niettemin zal de restauranthouder aan worden gesproken op eventuele klachten.

Hubert wijst op een eerder initiatief, uit 2014. Toen verstuurde de Umih 10.000 doggybags naar restaurants in heel Frankrijk. Het werd een regelrechte flop omdat de klanten zich schaamden om te vragen om de restjes en restauranthouders ze liever niet meegaven. Volgens hem zal verplicht stellen van de doggybag klanten niet overhalen er vaker om te vragen. Om dat te laten gebeuren is nog een flinke psychologische drempel te overwinnen.

Kans
Fontaine kijkt daar anders tegenaan. Hij ziet juist een kans in de doggybag, voor restauranthouders. "Ik zie niet in hoe wij 'tegen' kunnen zijn, op een moment dat thuisbezorgers onze clientèle wegkapen. We staan voor de keus: of we behouden onze klanten door ze de héle maaltijd aan te bieden - dus inclusief de restjes -, of we laten ze onze concurrent de maaltijdbezorgers bellen".
Dit artikel afdrukken