Het rapport kwantificeert de economische impact van voortijdige sterfte, extra gezondheidszorg, verloren werkdagen en andere gezondheidskosten veroorzaakt door de luchtvervuilers die de meeste ziekte en dood veroorzaken: fijnstof, ozon en stikstofdioxide. Aan de hand van luchtverontreinigingscijfers uit 2018 publiceert CE Delft verschillende ranglijsten op basis van gezondheidsschade, zowel absoluut als per hoofd van de bevolking.
Boekarest
Bovenaan de lijst met absoluut de hoogste economische gezondheidsschade als gevolg van luchtvervuiling staat Londen. In totaal veroorzaakt de Londense luchtvervuiling bijna €11,4 miljard gezondheidsschade per jaar. Op ruime afstand volgt Boekarest als tweede stad in de top. De jaarlijkse gezondheidsschade daar wordt geraamd op €6,3 miljard, zo’n €3.000 per inwoner. Dat levert de Roemeense stad een eerste plaats op in de ranglijst van gezondheidsschade per inwoner. Die top-10 bestaat verder uit Milaan, Padua, Warschau, Bratislava, Venetië, Brescia, Sofia, Turijn en München (inderdaad, 5 Italiaanse steden). Londen valt met €1.290 per inwoner dan weer ruim buiten deze ranglijst.
Benieuwd naar de top-5 van de steden met de minste gezondheidskosten door luchtvervuiling per inwoner?
Dat zijn Santa Cruz de Tenerife (met €382 de enige stad met minder dan €400 per inwoner aan gezondheidsschade), Narva (Estland), Kuopio (Finland), Arrecife (Lanzarote) en het in de Franse Pyreneeën gelegen Pau.
Nederland
In Nederland is in Amsterdam (€1 miljard), Rotterdam (ruim €750 miljoen) en Den Haag (ruim €521 miljoen) de economische gezondheidsschade het hoogst. Deze steden bezetten daarmee respectievelijk een 30ste, 41ste en 60ste plaats in de ranglijst van 432 Europese steden. Omgeslagen over het aantal inwoners ziet de top-3 voor Nederland er iets anders uit. Amsterdam blijft de hoogste impact houden met €1.301 per inwoner, gevolgd door Eindhoven (à €1.276 per inwoner) en Rotterdam (à €1.213 per inwoner). Dat zet deze steden op respectievelijk een 114de, 126ste en 143ste plaats.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
#8 Had ik het over boeren dan? Een ‘bromfietsprobleem’ voor wat betreft ‘boeren rond Nijmegen’ heeft dus – blijkens je reactie – nooit bestaan. Rest alleen nog de brommers van de boerenzoons en dochters aanpakken, of beter gezegd afpakken. Kunnen de boeren ze met hun gas-guzlers naar school brengen en halen. Is stukken beter voor de volksgezondheid en geen last van hagel, sneeuw, onweer, wind en regen.
#8 lijkt me stug JV het is vooral John Deere, Fendt en NewHolland.
Op de brommer is idd ouderwets, brommers kieken des te meer, alhoewel zonder zwarte cross ook een stuk minder......
Ik zie rond Nijmegen boeren met name in een Ford of Mercedes rondrijden...
Op een brommer: zeldzaam of nooit...
#5 Veel mensen, met name op het platteland, zijn voor vervoer afhankelijk van een bromfiets. Zou je die zomaar willen opofferen voor een op geen enkele grafiek niet of nauwelijks terug te vinden verbetering van de luchtkwaliteit?
De hier nog rondrijdende 1.2 miljoen brom- en snorfietsen zijn niet meer die knetterende 2-taktjes van vroeger — mocht je dit soms denken. De laatste decennia zijn die bijna geheel verdrongen door stille en schonere 4-takt machientjes. Op zuivere benzine zonder vervuilende mengsmering. Het aandeel stekkerbrommers neemt ook toe.
Uit Tweewieler 14 dec. 2017:
RAI Vereniging pleit ervoor dat winkeliers toestemming krijgen om hun oude voorraden nog te verkopen. Volgens RAI Vereniging voorzitter Van Eijck worden moderne scooters steeds schoner. Dat blijkt uit onderzoek van TNO naar de uitstoot van verschillende klassen bromfietsen.
“Dit onderzoek toont aan dat de scooterbranche op de goede weg is en dat met de huidige introductie van de schonere ‘Euro 4’ en straks ‘Euro 5’ scooters, het scooterpark snel schoner wordt en oude scooters uit het straatbeeld verdwijnen.” Om de vergroening kracht bij te zetten is de scooterbranche begin van dit jaar gestopt met de verkoop van het minst schone type scooter (Euro 2, 2-takt) op de markt.
Brom- en snorfietsen houden steden bereikbaar.
In Nederland rijden ongeveer 1,2 miljoen brom- en snorfietsen rond die een belangrijke bijdrage leveren aan het bereikbaar houden van onder meer de steden. “Om de luchtkwaliteit te verbeteren moet ook de scooter schoner worden”, stelt Van Eijck. “Uit het TNO onderzoek blijkt dat de geteste modernere scooters dankzij de injectietechniek steeds minder uitstoten. De uitstoot moet echter nog verder omlaag en dat gebeurt ook”, aldus Van Eijck. “Vanaf 1 januari 2018 mogen alleen nog nieuwe schonere Euro 4 scooters op kenteken worden gezet, waarbij ook voor de scooterindustrie de toekomst uiteindelijk elektrisch is.”
Mogelijk put je hier enige troost uit Johan.
Bedenk verder dat de emissie eisen EU conform zijn vastgelegd. ‘Den Haag’ is ook hier minder baas in eigen buik.
Vraag maar aan Urgenda, die weten wel hoe dat komt.