Jeroen Thijssen, redactie Foodlog
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Psychologen van Lancaster University toonden een groep mannen en vrouwen foto’s van kalfjes, biggetjes en lammeren. Daarna lieten ze een foto zien van een gerecht, waarin dat dier zou zijn verwerkt. Vrouwen én mannen vonden de diertjes op de foto ‘schattig en kwetsbaar,’ maar vrouwen beoordeelden de schotels als een stuk minder smakelijk dan mannen.

Volgens onderzoeksleider Jared Piazza hebben vrouwen meer emotionele binding met baby’s en dragen ze die over op baby-dieren. Mannen daarentegen associëren vlees met mannelijkheid. Later herhaalden de onderzoekers de proef met foto’s van volwassen dieren. Daarop was maar weinig verschil te bekennen tussen mannen en vrouwen.

Onwillekeurig roept het onderzoek herinneringen aan de 'vleeseters zijn hufters'-uitspraak van Roos Vonk. Dat bleek getrukeerd door een frauduleuze onderzoeksopzet.

Een filmpje op Buzzfeed laat zien wat er gebeurt wanneer spekliefhebbers een levend biggetje op hun bord krijgen.

Dit artikel afdrukken