Vrouwen doen de boodschappen. Dat traditionele rolpatroon is nog altijd niet doorbroken. Wel weegt de mening van een partner en/of kinderen mee in het uiteindelijke aankoop- en beslisproces. 'Gezinspraak' heet dat fenomeen. Bureau Panel Inzicht onderzocht voor het reclamevakblad Adformatie hoe gezinnen boodschappen doen.

Het bureau legde een vragenlijst voor aan 1.000 mannen en vrouwen van 20 t/m 70 jaar uit meerpersoonshuishoudens. De deelnemers moesten een partner en/of één of meer thuiswonende kinderen hebben. Vier van de 5 ondervraagde vrouwen zei meestal de boodschappen te doen.

Vrouwen blijken het boodschappenlijstje op te stellen, maar luisteren naar hun partner en/of kind. Hoe ouder de kinderen worden, hoe groter hun invloed. Eén op de drie middelbare scholieren doet nooit boodschappen.

Van de deelnemende huishouden zegt 94% gelukkig te zijn met de manier van beslissen over de boodschappen die het huis inkomen. Gezinnen met tieners (44%) discussiëren het meest over welke merken, varianten of smaken gekocht worden. De compromisbereidheid binnen gezinnen lijkt groot: het komt nauwelijks voor dat één persoon zijn zin doordrijft.
Adformatie - Beslisproces bij boodschappen
  • Deel
Druk af