Vrouwen doen de boodschappen. Dat traditionele rolpatroon is nog altijd niet doorbroken. Wel weegt de mening van een partner en/of kinderen mee in het uiteindelijke aankoop- en beslisproces. 'Gezinspraak' heet dat fenomeen. Bureau Panel Inzicht onderzocht voor het reclamevakblad Adformatie hoe gezinnen boodschappen doen.
Het bureau legde een vragenlijst voor aan 1.000 mannen en vrouwen van 20 t/m 70 jaar uit meerpersoonshuishoudens. De deelnemers moesten een partner en/of één of meer thuiswonende kinderen hebben. Vier van de 5 ondervraagde vrouwen zei meestal de boodschappen te doen.
Vrouwen blijken het boodschappenlijstje op te stellen, maar luisteren naar hun partner en/of kind. Hoe ouder de kinderen worden, hoe groter hun invloed. Eén op de drie middelbare scholieren doet nooit boodschappen.
Van de deelnemende huishouden zegt 94% gelukkig te zijn met de manier van beslissen over de boodschappen die het huis inkomen. Gezinnen met tieners (44%) discussiëren het meest over welke merken, varianten of smaken gekocht worden. De compromisbereidheid binnen gezinnen lijkt groot: het komt nauwelijks voor dat één persoon zijn zin doordrijft.
Het bureau legde een vragenlijst voor aan 1.000 mannen en vrouwen van 20 t/m 70 jaar uit meerpersoonshuishoudens. De deelnemers moesten een partner en/of één of meer thuiswonende kinderen hebben. Vier van de 5 ondervraagde vrouwen zei meestal de boodschappen te doen.
Vrouwen blijken het boodschappenlijstje op te stellen, maar luisteren naar hun partner en/of kind. Hoe ouder de kinderen worden, hoe groter hun invloed. Eén op de drie middelbare scholieren doet nooit boodschappen.
Van de deelnemende huishouden zegt 94% gelukkig te zijn met de manier van beslissen over de boodschappen die het huis inkomen. Gezinnen met tieners (44%) discussiëren het meest over welke merken, varianten of smaken gekocht worden. De compromisbereidheid binnen gezinnen lijkt groot: het komt nauwelijks voor dat één persoon zijn zin doordrijft.
Ik laat het maar gebeuren en verzet me er niet tegen.
Ik herinner me opeens dat ik jaren geleden in de supermarkt mijn boodschappenbriefje bekeek en daarop de volgende items aantrof: geld, macht, juwelen. De inbreng van mijn zoon, van toen een jaar of acht.