"De discussie rondom het milieu heeft alle kenmerken van religie. Wanneer je naar het radioprogramma Vroege Vogels op zondagochtend luistert, is het alsof je bij een boetepreek in de katholieke kerk op zondag zit. De ondergang van de wereld lijkt nabij, en als we niks doen, dan is het morgen afgelopen. Het is het apocalyptische dat zich ook vertaalt in een soort dwingende gedragsvoorschriften. Als je vlees eet, ben je zo ongeveer al medeschuldig aan de ondergang van de wereld. Allerlei van dat soort heel zware argumenten worden gebruikt om mensen te mobiliseren."
Die uitspraak doet de als kerkhistoricus opgeleide bijzonder hoogleraar Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten Paul Abels in Vrij Nederland. In een opmerkelijk artikel analyseert hij hoe de in het dagelijks leven merkbaar wordende klimaatverandering en de verwijten die mensen elkaar daarover onderling maken tot radicaliserende trends leidt. Abels' colleges zijn - in tegenstelling tot vroeger - overbezocht.
Abels pleit niet zozeer voor het volgen van geradicaliseerde of radicaliserende individuen maar voor het begrijpen van gistende trends in de samenleving. De moderne samenleving vertoont alle tekenen van een reddingsgeloof van waaruit groepen mensen elkaar bestrijden en potentieel grote onderlinge conflicten kunnen losmaken. De zorg om conservering van het klimaat leidt bijvoorbeeld tot vleeseters- en boerenhaat. Die groepen slaan weer terug omdat ze zich in hun identiteit aangevallen voelen en zich niet herkennen als (enige) dader van een misdaad tegen de mensheid.
Vrij Nederland - Veiligheidsspecialist Paul Abels: ?Milieu-activisme heeft de laatste jaren semi-religieuze trekken gekregen?
Die uitspraak doet de als kerkhistoricus opgeleide bijzonder hoogleraar Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten Paul Abels in Vrij Nederland. In een opmerkelijk artikel analyseert hij hoe de in het dagelijks leven merkbaar wordende klimaatverandering en de verwijten die mensen elkaar daarover onderling maken tot radicaliserende trends leidt. Abels' colleges zijn - in tegenstelling tot vroeger - overbezocht.
Abels pleit niet zozeer voor het volgen van geradicaliseerde of radicaliserende individuen maar voor het begrijpen van gistende trends in de samenleving. De moderne samenleving vertoont alle tekenen van een reddingsgeloof van waaruit groepen mensen elkaar bestrijden en potentieel grote onderlinge conflicten kunnen losmaken. De zorg om conservering van het klimaat leidt bijvoorbeeld tot vleeseters- en boerenhaat. Die groepen slaan weer terug omdat ze zich in hun identiteit aangevallen voelen en zich niet herkennen als (enige) dader van een misdaad tegen de mensheid.
De chief scientific adviser van de regering van Engeland (die hebben of hadden ze daar) vertelde eens in een presentatie: nieuws is goed, ook al is het slecht. Maw: doe een wilde uitspraak, maakt niet uit wat, je hoeft het ook niet te menen. Je komt daardoor in het nieuws, en dat is het belangrijkst.
Volgens mij zat ook Paul Abels in de zaal toen.
Ik luister niet vaak naar Vroege Vogels, maar ik vind de toon meestal nogal luchtig en opgewekt.
Luchtiger en opgewekter dan die van heel wat preken. En ook niet bijster polariserend.
Ook de keuze van (klassieke) muziek vind ik beter en luchtiger dan die in de meeste kerkdiensten.
De man heeft gelijk dat er rond klimaat, natuur en milieu polarisatie plaatsvindt. Maar ligt dat aan Vroege Vogels? Misschien kan hij zich beter opwinden over sociale media. Daarmee vergeleken is Vroege Vogels uiterst vredelievend.