Onderzoekers van de University of Cambridge berekenden door middel van computersimulaties het punt waarop de voor- en nadelen van bewegen in steden met luchtvervuiling elkaar opheffen. Hieruit kwam een schatting van de tijd hoe lang het veilig is om buiten te zijn. Voor een gemiddelde stad ligt het kantelpunt (wanneer stopt toenemend gezondheidsvoordeel?) op 7 uur fietsen of 16 uur wandelen per dag.

De auteurs van dit nieuwe onderzoek waarschuwen dat de uitkomst dat fysieke activiteit nog altijd opweegt tegen de luchtvervuiling geen reden is om minder hard te strijden tegen luchtvervuiling
Schoonste en vuilste steden
Wat betreft luchtvervuiling behoren de Nederlandse steden tot de schoonste steden in de wereld. Hier is het veilig om de hele dag buiten te fietsen en wandelen. In Delhi, de stad met de ernstigste luchtvervuiling volgens de WHO, ligt het break-even-point op 5 uur per week. Hierna wegen de risico’s van de luchtvervuiling niet meer op tegen de gezondheidsvoordelen.

Risico’s luchtvervuiling
Luchtvervuiling is in grote steden een toenemend probleem, zeker voor mensen die regelmatig op de fiets of lopend naar hun werk gaan, of mensen die voor hun beroep veel buiten zijn. Een eerder verschenen rapport van de Royal College of Physicians concludeerde dat in Groot-Brittannië jaarlijks 40.000 mensen overlijden als gevolg van luchtvervuiling. In dit rapport riepen de auteurs op tot meer actie om de vervuiling tegen te gaan.

Uit de auto, op de fiets
De auteurs van dit nieuwe onderzoek waarschuwen dat de uitkomst van fysieke activiteit nog altijd opweegt tegen de luchtvervuiling geen reden is om minder hard te strijden tegen luchtvervuiling. Onderzoeker James Woodcock van het Centre for Diet and Activity Research: “Deze resultaten ondersteunen de initiatieven om mensen uit hun auto’s en op de fiets of hun voeten te krijgen. Dit helpt zowel om de mate van vervuiling te verminderen als om fysieke activiteit te vergroten.”
Dit artikel afdrukken