Supermarktketen Deen werd in 1933 door de Hoornse winkelier Cornelis Deen en zijn vrouw Cornelia Deen-Verkroost opgezet en groeide sindsdien uit tot een netwerk van 80 winkels, voornamelijk in Noord-Holland en Flevoland. Het bedrijf is een van de grootste werkgevers van West-Friesland. Deen had een stabiel marktaandeel van 2% in de Nederlandse supermarktwereld.

Van de 80 filialen gaan er 39 over naar Albert Heijn, 22 naar Vomar en 19 naar Dekamarkt. Ook de distributiecentra in Hoorn en Beverwijk en het hoofdkantoor gaan in de verkoop. De bestaande inkoopcondities met SuperUnie zijn veiliggesteld en alle 9.000 supermarktmedewerkers behouden hun baan. Als de kopende partijen de activiteiten niet voortzetten, staat herplaatsing voor de betrokken medewerkers voorop, aldus het persbericht.

Deen hecht traditiegetrouw aan goede afspraken met en regelingen voor medewerkers, zo gaf het bedrijf eind vorig jaar alle werknemers een bonus van 10% voor hun 'fantastische inzet' tijdens de coronacrisis, schrijft Het Financieele Dagblad. Ook besloot Deen de winkels om 20.00 uur te sluiten teneinde te voorkomen dat zijn medewerkers 's avonds gedoe zouden krijgen over het alcoholverkoopverbod.

De reden voor de verkoop is dat Deen, om concurrerend te blijven, de komende jaren fors zou moeten investeren in online en logistiek. Online bestellen en thuisbezorgen is zonder vergaande mechanisering en schaalgrootte niet winstgevend te organiseren. "In de genen van Deen zit dat iedere winkel winst moet maken," zegt algemeen directeur Leendert van Eck op BNR. "Wanneer wij op online toch een toonaangevende supermarkt willen blijven, dan moeten wij daar fors in investeren. En investeren in iets wat verliesgevend is, dat doen wij niet." Vandaar dat de familie een 'moeilijke, maar logische' stap heeft gezet.

Hoeveel geld met de verkoop gemoeid is, maken de partijen niet bekend. Volgens retailvakblad Distrifood gaat het om een bedrag tussen de €250 en €400 miljoen.

De 'verliezer' in het spel? Jumbo. De nummer 2 van de Nederlandse supermarkten groeide de afgelopen decennia door overnames van andere supermarktketens, in 2019 en 2018 nog respectievelijk Marqt en Emté. Ook de overname van de HEMA past in dat plaatje, omdat Jumbo een aantal HEMA-filialen zal ombouwen tot Jumbo-vestigingen. Dit keer zijn de Brabanders buiten de deur gehouden. "Wat zal Jumbo balen", is dan ook de eerste reactie van retailexpert Paul Moers in Distrifood. De strijd om het marktaandeel wordt gevoerd tussen Jumbo en AH en loopt via het aantal winkels. AH pakt er door de opheffing van DEEN een procent marktaandeel bij.
Dit artikel afdrukken