De instrumenten die nu zijn of worden ingezet zijn gedoemd te mislukken. In ruim drie jaar crisis is nog vrijwel niets bereikt. Niet qua terugdringen van de stikstofbelasting. Niet qua vlottrekken van bouwprojecten of een oplossing voor de PAS-melders. Voor de toekomst wordt gedacht aan onteigening.
Een toelichting daarop ontbreekt. Het is mij een raadsel hoe men denkt te gaan onteigenen (object, grondslag, nieuwe bestemming, schadeloosstelling etc.). Eigenlijk kunnen alle figuren die bedacht zijn wel worden gemist: zij zullen niet werken of in strijd blijken te zijn met de Habitatrichtlijn. Dit stuk zou veel te lang worden als ik alle juridische missers – bijvoorbeeld het stikstofregistratiesysteem – zou moeten omschrijven.
Wat zou er moeten gebeuren?
We (overheid, natuurbeschermers en boeren) zouden moeten focussen op de Natura 2000 gebieden. Daar is het immers om begonnen. We moeten dus eigenlijk terug naar waar het om gaat: een goede staat van instandhouding voor alle Natura 2000 gebieden. Een einddoel – bijvoorbeeld de KDW – hoeft helemaal niet in beton gegoten vast komen te staan, als we eindelijk maar eens de goede kant op gaan. Daarvoor zijn twee instrumenten zijn beschikbaar: de beheerplannen van art. 2.3 Wet natuurbescherming en de landinrichting van de Wet inrichting landelijk gebied (WILG).
Voor alle Natura 2000 gebieden bestaat al een beheerplan. Dit is opgesteld door Gedeputeerde Staten (GS) en kan ook door GS worden gewijzigd. Een ontwerpplan doorloopt een keurige openbare voorbereidingsprocedure, met zienswijzen en een beroepsmogelijkheid.
Het beheerplan bevat de voor de instandhoudingsdoelstelling nodige maatregelen en de beoogde resultaten. De bestuursorganen die hebben ingestemd zorgen voor de uitvoering van de maatregelen. Welke maatregelen dat kunnen zijn is niet begrensd. Ook het opheffen van stikstofbronnen kan er dus onder vallen. Het beheerplan zal dus ook maatregelen voor stikstofreductie kunnen omvatten, niet alleen voor veehouderijen, maar ook voor andere bronnen (verkeer, industrie, recreatie etc.). Voor de uitvoering kunnen subsidies beschikbaar worden gesteld. Voordeel van het werken met een beheerplan is dat het een bestaande figuur is, niet in strijd met de Habitatrichtlijn komt, concreet is, zich specifiek richt op de ter plaatse geldende instandhoudingsdoelstellingen en de mogelijkheid voor lokale/regionale betrokkenheid biedt. Eventuele ingrijpende maatregelen zijn direct te onderbouwen en daarmee ook aanvaardbaar.
Een bestemmingsplan is niet nodig. Landinrichting is inmiddels een door de provincies vergeten instrument. Dat kan en moet andersElk Natura 2000 gebied zou moeten worden begeleid door een inrichtingsplan (art. 17 WILG). Een inrichtingsplan kan de basis bieden voor maatregelen en voorzieningen (dat is niet echt nodig omdat het beheerplan daarvoor ook al een basis biedt) maar kan vooral ook via de herverkaveling wijzigingen brengen in eigendom en gebruik van gronden. Zo zouden bijvoorbeeld intensieve boeren kunnen worden uitgeplaatst en extensieve boeren in de randzones van de Natura 2000 gebieden terecht kunnen komen. Ook biedt een inrichtingsplan een onteigeningsgrondslag, hetgeen altijd van pas kan komen. Een bestemmingsplan is dan niet nodig. Landinrichting is inmiddels een door de provincies vergeten instrument. Dat kan en moet anders.
Met deze instrumenten kan ook zeer goed worden aangesloten bij de initiatieven die overal in het land al gaande waren of zijn. Zo kan het vertrouwen tussen partijen worden hersteld.
Een punt van aandacht is uiteraard het verlenen van vergunningen voor projecten die vanwege een ‘dwingende reden van groot openbaar belang’ moeten worden gerealiseerd. De Habitatrichtlijn (art. 6, derde en vierde lid) biedt daarvoor een opening. De Raad van State heeft de externe saldering/compensatie veel moeilijker gemaakt. Ook daarvoor zou het opnemen van instandhoudingsmaatregelen in beheerplannen (die dan niet meer beschikbaar zijn voor saldering) een oplossing zijn, die kansrijker is dan het uitdelen van deposities uit een stikstofregistratiesysteem.
Wat zijn de voorwaarden?
Het rijk moet bereid zijn om het algemene beleid te laten varen. Het stikstofplan van Van der Wal kan worden ingetrokken; artikel 1.12a van de Natuurbeschermingswet kan worden verwijderd. Geld moet beschikbaar komen c.q. blijven voor de instandhoudingsmaatregelen. De provincies zullen aan de bak moeten met de beheerplannen (waarvan de meeste nu een herzieningsprocedure doorlopen) en met name de stikstofparagrafen daarin.
Ook zullen provincies landinrichtingsplannen moeten gaan opstellen. Dat kan parallel lopen. Provincies moeten voorkomen dat zij in eindeloze ‘gebiedsprocessen’ verzeild raken. Natuurbeschermingsorganisaties zullen niet rigoureus vast moeten willen houden aan voorgestane natuurdoeltypen of stikstofdoelstellingen. Ook voor hen zijn de instandhoudingsdoelstellingen per gebied leidend. Dat geldt natuurlijk ook voor de boeren en hun organisaties. Hakken in het zand, vertragingstactieken, twijfel zaaien, het moet allemaal verdwijnen.
Maar we moeten wel een idee hebben van de effecten van projecten (zoals uitbreiding van veehouderijen) op Natura 2000 gebieden. Als de KDW weg moet en rekenmodel Aerius niet deugt, hoe moet het dan wel?Er is weliswaar tijd nodig - en meer tijd dan de regering nu denkt – maar er zijn grenzen aan het op de lange baan schuiven van maatregelen. Een perspectief voor bijvoorbeeld twintig jaar zou helemaal niet zo gek zijn. Op die termijn zou achter alle instandhoudingsdoelen een groen vinkje moeten kunnen staan ofwel zou moeten vaststaan dat dat objectief onmogelijk is. Motto: we moeten de natuur niet verder verpesten maar langzaam en gestaag verbeteren.
Belangrijk probleem is nu wel dat er rekenmodellen en daarop gebaseerde systemen (terecht) worden bekritiseerd en vervolgens ook als onbruikbaar terzijde worden geschoven, maar dat niet duidelijk wordt hoe het dan wel moet. Betekent dit nu dat stikstofdepositie helemaal niet meer relevant is? Dat zal niet de bedoeling zijn. Het is een van de in aanmerking te nemen factoren. Maar we moeten wel een idee hebben van de effecten van projecten (zoals uitbreiding van veehouderijen) op Natura 2000 gebieden. Als de KDW weg moet en rekenmodel Aerius niet deugt, hoe moet het dan wel?
Voor juristen is het allemaal niet zo ingewikkeld
We beginnen met de Habitatrichtlijn. “Voor elk plan of project dat niet direct verband houdt met of nodig is voor het beheer van het gebied, maar afzonderlijk of in combinatie met andere plannen of projecten significante gevolgen kan hebben voor zo'n gebied, wordt een passende beoordeling gemaakt van de gevolgen voor het gebied, rekening houdend met de instandhoudingsdoelstellingen van dat gebied. Gelet op de conclusies van de beoordeling van de gevolgen voor het gebied en onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, geven de bevoegde nationale instanties slechts toestemming voor dat plan of project nadat zij de zekerheid hebben verkregen dat het de natuurlijke kenmerken van het betrokken gebied niet zal aantasten en nadat zij in voorkomend geval inspraakmogelijkheden hebben geboden."
Besluiten van bestuursorganen worden vervolgens aan de rechter voorgelegd. Die kan niet zeggen ‘ik weet het ook niet, dus ik zeg er niks over’; de rechter moet een beslissing nemen: het besluit deugt of het deugt niet.
Vervolgens wordt afgegaan op door niet-juristen aangeleverde ‘zekerheden’: verhoging van de stikstofbelasting is schadelijk en moet dus worden afgewezen. Je kunt met Aerius berekenen wat de stikstofdepositie, gegeven een bepaalde emissie, is en of er sprake is van een toename. Als dat zo is, mag geen vergunning worden afgegeven en wordt een wel afgegeven vergunning vernietigd.
De Habitatrichtlijn eist dus wel zekerheid, maar het spreekt vanzelf dat dat nooit absolute zekerheid kan zijn. Zie het maar als een verzwaarde motiveringsplicht (denk aan de passende beoordeling). En als je blijft twijfelen geldt ook nog het voorzorgbeginsel (if in doubt abstain). Je kunt dus niet met een leuterverhaal de natuur aantasten. Met sciëntisme heeft dat allemaal niets te maken, slechts met een flinke drempel voor natuuraantasting.
Aan de KDW hoeven we niet zoveel woorden vuil te maken. Die heeft geen absolute waardeKDW en rekenmodel Aerius
Aan de KDW hoeven we niet zoveel woorden vuil te maken. Die heeft geen absolute waarde. Ik vind wel een mooi begrip: de grens waarboven het risico bestaat dat de kwaliteit van het habitat significant wordt aangetast door de verzurende en/of vermestende invloed van atmosferische stikstofdepositie. Zie bijvoorbeeld het Overzicht van kritische depositiewaarden voor stikstof van Alterra, toegepast op habitattypen en leefgebieden van Natura 2000. Ik vroeg in Brabant ooit of die KDW voor de Groote Peel (400 Mol) wel klopte. De werkelijke depositie (berekend) was 4.000 Mol. Dus antwoordde men: als de KDW 2000 Mol zou zijn staan we nog steeds voor een grote opgave.
Ik hoop dat hiermee duidelijk is dat je voor besluitvorming en rechterlijke beoordeling daarvan wel normen en methoden nodig hebt. Als je die allemaal terzijde schuift valt er helemaal niets meer te doen. Ook als je per natuurgebied aan de slag gaat, zoals ik voorstel, moet je wel ‘passende maatregelen’ bedenken, waarbij ook de stikstofbronnen aan de orde moeten komen. En dan moet je a) weten of stikstof schadelijk is b) weten of een bepaalde emissie leidt tot een bepaalde depositie, Maar ook: wat betekent de overbelasting voor de instandhoudingsdoelen? Behalve als je zegt: vergeet die hele stikstof maar?
Als ik er zo naar kijk zeg ik het volgende. Neem de KDW niet als absoluut uitgangspunt voor doelbereik en/of onderbouw die waarde beter. Behoud Aerius totdat we een beter systeem hebben en ga emissies meten want dat stimuleert innovatie.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
René, denk je niet dat Willem nou juist de realiteit schetst en daarmee de bestuurder en wetgever wijst op hun posities?
Waarom zulk opruiende teksten heer Bruil Willem Bruil ?
Begrijpt u niet dat er echt onrust is binnen deze gezinsbedrijven ?
Strikt juridisch klopt het wellicht maar strikt juridisch is het ook zo dat iedereen het land uit moet om de natuur te redden sterker nog ook de buren moeten opzouten want pas dan komen we onder de KDW waarden en zal onze natuur het redden.
Handhaving om ogenblikkelijk de A50 bij de Veluwe te sluiten; misschien dat er dan wat beweging komt om de wetgeving aan te passen aan de HR, alleen boertje pesten heeft maar voor een beperkte groep voldoening; D66 en aanhang
'Iedereen emigreren' zou een betere tekst zijn in een juridisch blaadje of op bezoek bij Remkes om de waanzin van deze soap te duiden.
Marco, wat er als een soort Catch 22 over het Nederlandse beleid ligt is dat een Lidstaat de meest afgrijselijke onzin bovenop de verplichtingen van de Habitatrichtlijn mag stapelen als ze wil. Daar gaat de EU niet over en heeft ook geen bevoegdheid daartegen op te treden.
Echter, het grote bezwaar wat ik daartegen vele malen heb aangevoerd is dat al dat extra niet verkocht mag worden als N2k verplichtingen. En juist dat wordt in Nederland uitgebreid gedaan. Allerhande pretenties van LNV over verplichtingen enz is gewoon volksverlakkerij waar vrijwel alle juristen en zeker weten alle politici al jarenlang zijn ingestonken.
Ik heb niet voldoende juridische kennis om te beoordelen of de Nederlandse overheid verplicht kan worden dat onderscheid tussen wat moet en wat we ervan maken juridisch af te dwingen. Waarschijnlijk kan het alleen maar worden rechtgezet als de politiek zou inzien wat er aan de hand is. Gezien de genante onkunde die in Den Haag rondzweeft geef ik het voorlopig weinig kans.
Ik zal proberen in komende artikelen duidelijk te maken dat de uitweg uit de stikstofcrisis relatief eenvoudig is als je alle onzin, die op VOLSTREKT ONDEMOCRATISCHE WIJZE in de Nederlandse wetgeving en beleid is vastgelegd er uit schrapt.
Nog een achterklapje: de Nederlandse bestuursrechter richt zich ten principale op het EU-recht. Constateert hij strijdigheid met nationale wetgeving dan prevaleert het EU-recht.
#67, Laurens, wat ik zeg of vind is niet vreselijk belangrijk. Mijn rol is slechts proberen te begrijpen en het resultaat daarvan uitdrukken om het te toetsten aan het oordeel van mensen die er echt verstand van hebben.
Dat gezegd zijnde, ik zeg de Nico zich realiseert dat je zonder rechtsstaat een bende krijgt, maar ook dat wetten en regels die gebaseerd op heel wankele wetenschap maar wel heel ingrijpend zijn ook voor een bende zorgen. Nl. deze.
#70, René, misschien vergis ik me, maar heb je in je vele nuttige verwijzingen de teksten nog geen link gegeven waarin Backes duidelijk maakt dat Duitsland Habitatrichtlijn- en Luxemburgs Hof-proof. Je noemt hieronder een PDF. Als je die mij stuurt, doe ik een upload en kunnen we die allemaal lezen.
Zou je mogelijk nog meer links of citaten willen aanreiken? Ook Nico zal dat vast op prijs stellen.