Over die nieuwe accenten zei Marjolijn Sonnema namens Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit: "Dan gaat het om eerlijke en verantwoorde landbouw, waarbij er door samenwerking in de keten eerlijke prijzen ontstaan. Het ministerie gaat daarom door met 'true pricing': de verborgen kosten moeten in de prijs tot uiting komen. We zien mogelijkheden om daar verdere stappen in te zetten. De overheid kan op allerlei manieren een steentje bijdragen: Faciliteren, handhaven of verbinden". Volgens Sonnema vindt de nieuwe minister voedselverspilling en voldoende voedsel voor iedereen belangrijk. De minister is volgens haar sterk gefocust op samenwerking en nieuwe verbindingen tussen stad en platteland. "Dit jaar komt de minister met een Klimaatplan voor de landbouw, als onderdeel van het bredere klimaatbeleid," liet ze weten.

Praktische voorbeelden van start-ups en grotere bedrijven op de nieuwjaarsbijeenkomst maakten duidelijk dat allerlei verschillende typen bedrijven bezig zijn met transities van het voedselsysteem. Gerard Scheij van Picnic vertelde trots hoe de online supermarkt door samenwerking met FrieslandCampina, Unilever en Heineken een sterke omzetstijging weet te realiseren met directe levering aan huis: "We zijn de nieuwe melkboer. Bij bestellingen van meer dan €25 leveren we gratis aan huis."

Robert Verdam, verantwoordelijk voor het restaurant in het NEMO Science museum vertelde over zijn radicale ommezwaai om gezonde lunches aan te bieden en de weerstanden die dat oproept. "Als scholen op bezoek komen hebben ze het liefst friet met Dubbelfris. Je hebt omzetverlies als je dat niet verkoopt. Hoe ongezonder het product, hoe duurder we het nu maken."

"We hebben nu Sprite zonder suiker" meldde Therese Noorlander, director Public Affairs en Communications bij Coca-Cola Nederland. "Dat is een groot succes gebleken. Het komend jaar gaan we dat ook bij andere producten introduceren. Als het gaat om duurzaamheid willen we de komende jaren al onze verpakkingen van gerecycled materiaal gaan maken."

Ook de Rabobank en supermarktketen PLUS kregen de gelegenheid om duidelijk te maken wat zij aan voedseltransitie doen. Dat ontlokte Sonnema de reactie "Jullie kunnen het heel goed zonder ons. Er wordt altijd naar de overheid gekeken. Koplopers kunnen de beweging versnellen. Als jullie ons nodig hebben, kan je je bij ons melden".

Joost de Jong
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Daarmee straalde ze niet uit dat de overheid heldere kaders ging uitzetten voor een transitie van het voedselsysteem. Voor een daadwerkelijke verandering van het voedselsysteem is een krachtige rol van de overheid noodzakelijk. Dat kan door als 'launching customer' innovaties te versnellen of door wet- en regelgeving aan te passen. Die voorbeelden zijn te vinden in de transitieagenda "Biomassa en voedsel", die dezelfde middag door staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) en minister Eric Wiebes (Economische Zaken) aan de Tweede Kamer is aangeboden.

Dit artikel afdrukken