Uit het onderzoek van Ruigrok NetPanel en de Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD) blijkt dat de meningen van consumenten en van diëtisten over gezonde voeding op een aantal punten nogal uiteen lopen. De uitkomsten van het Nederlandse onderzoek vertonen veel gelijkenissen met de Amerikaanse resultaten.

Eens
Op een aantal punten zijn de 1.767 consumenten en 725 diëtisten het eens. Verse groente, water en olijfolie vinden beide groepen gezond. Producten als vis, havermout en volkorenbrood beschouwt ook iedereen als gezond, hoewel diëtisten daar nog iets positiever over zijn dan consumenten. Friet, energiedrank en frisdrank zien zowel diëtisten als consumenten als ongezond.

Verschillende meningen
De verwarring ontstaat bij de producten in het midden tussen gezond en ongezond. Het grootste verschil tussen consumenten en diëtisten is te vinden bij onder meer honing, cruesli en kokosvet. Consumenten vinden dit erg gezond, diëtisten helemaal niet. Diëtisten zijn juist weer positiever over light frisdrank, popcorn, margarine, koffie en pindakaas dan consumenten.

Winst te behalen
Volgens de onderzoekers is het voor een gezond voedingspatroon belangrijk dat consumenten producten correct ‘labelen’ als gezond of ongezond. “Over het algemeen kunnen consumenten dat prima, maar bij sommige producten valt nog wel wat winst te behalen,” aldus de onderzoekers.
Dit artikel afdrukken