Jonge bedrijven hebben hun bedrijfscultuur vaak hoog in het vaandel. Alles kan en alles mag. Zij hebben geen last van starre managementstructuren van vroeger. Ondanks dat Unilever een zeer respectabele leeftijd heeft, draagt het wel een jeugdige, hippe bedrijfscultuur uit, concludeert MT. De cultuur van Unilever wordt samengevat in 3 termen: verantwoordelijk, divers en bestendig.
Bij Unilever wordt de zogenaamde ‘founders mentality’ van de medewerkers gestimuleerd. Werknemers krijgen veel verantwoordelijkheid voor het merk waarvoor ze werken. Zelfs stagiaires en net-afgestudeerden krijgen bij Unilever eindverantwoordelijkheden toegedeeld. Vervolgens staat diversiteit bij Unilever centraal. Diversiteit in het personeelsbestand. Weg met stereotyperingen en quota’s voor vrouwen en etniciteit. Ten slotte is de blik van Unilever gericht op de lange termijn. De food multinational heeft zijn plannen, ideeën en Key Performance Indicatoren daar op ingesteld.
Unilever heeft wereldwijd 161.000 mensen in dienst. Ondanks de omvang van het bedrijf beweegt het mee in een snel veranderende industrie.
Toch vindt MT Unilever uiteindelijk "meer een trendvolger dan een trendsetter." Of, vervolgt het blad, "zoals ze intern weleens zeggen bij Unilever: 'We laten hele slimme mensen uiteindelijk gewoon rookworst verkopen'."
MT - De cultuur van Unilever is net zo hip als die van Netflix - MT.nl
Bij Unilever wordt de zogenaamde ‘founders mentality’ van de medewerkers gestimuleerd. Werknemers krijgen veel verantwoordelijkheid voor het merk waarvoor ze werken. Zelfs stagiaires en net-afgestudeerden krijgen bij Unilever eindverantwoordelijkheden toegedeeld. Vervolgens staat diversiteit bij Unilever centraal. Diversiteit in het personeelsbestand. Weg met stereotyperingen en quota’s voor vrouwen en etniciteit. Ten slotte is de blik van Unilever gericht op de lange termijn. De food multinational heeft zijn plannen, ideeën en Key Performance Indicatoren daar op ingesteld.
Unilever heeft wereldwijd 161.000 mensen in dienst. Ondanks de omvang van het bedrijf beweegt het mee in een snel veranderende industrie.
Toch vindt MT Unilever uiteindelijk "meer een trendvolger dan een trendsetter." Of, vervolgt het blad, "zoals ze intern weleens zeggen bij Unilever: 'We laten hele slimme mensen uiteindelijk gewoon rookworst verkopen'."
#4 & #5
Sluit me aan bij de laatste zin ("Of we er blij mee moeten zijn is een andere kwestie.") van Jan-Peter.
Met 'niet meer van deze tijd' hoop ik juist dat de band tussen gezonde voeding en de natuur hersteld kan worden. Die band is voor het grootste deel van de bevolking verbroken.
De Unilevers en soortgelijke werken eerder naar afhankelijkheid, danzelf kritisch met natuurlijke producten je voeding samenstellen.
Voor mij mag Unilever in het rijtje met Google en Facebook geplaatst worden.
Bepalen direct en indirect menselijk gedag.
Wat meer (eclusieve) technolgie betreft:
Het is tekenend dat de DSM CEO bij zijn vertrek aangeeft dat de de 'zorg' meer industrieeler moet.. Moet ik nog een goed over nadenken.
Robotizing heeft al een plaats binnen chirurgie, die het op een hoger niveau bracht..
En ook de voedinsgindustrie draait er op.
Waarschijnlijk wordt zo 'natuurlijk' pas echt exclusief en onbetaalbaar.
Of we daar naar toe moeten met voedsel in de toekomst ?
Herhaal: band tussen voedsel en natuur is 'heilig', om de simpele reden dat die band ook voor mens en natuur geldt.
Waar maken we ons anders ecologisch er zorgen over ?
Dat denk ik ook Gert. Daarbij zetten ze in op vier dingen:
1. Sterker beïnvloeden van consumenten (meer marketing en communicatie)
2. Minder afhankelijkheid van ingewikkelde toeleveranciers (boeren en verwerkers)
3. Meer (exclusieve) technologie in de producten
4. Betere balance of power retail. Ontwikkeling andere distributievormen.
Ze hebben brains, money and power.
Of we er blij mee moeten zijn is een andere kwestie.
#1 "De tijd van zwaar gemanipuleerd voedsel verkopen voor alleen 'shareholders value' is niet meer van deze tijd".
Ik vraag me dat af Hans. Het lijkt mij juist helemaal iets van deze tijd. Ik denk dat het in de toekomst nog veel verder gaat. Voedsel aankopen en dat zelf bereiden, dát lijkt mij een aflopende zaak. Unilever c.s. hebben zoveel slimme mensen, die gaan dat keurig regelen.
Unilever bedrijfscultuur.
Ik volgde in 1999 een eenjarige masterclass (vr/za) naast mijn werk eocnomie op de Erasmus. Was naast directiewerk een hattrick. Sliepen met onze groep, zat in de prijs, in het Hilton, dat geen keuken heeft.. In ons zaaltje was op een avond op de afgesproken tijd een fantastische indische rijsttafel geserveerd (catering). We waren blij verwonderd maar zetten ons aan de dis. Halverwege kwam een Unilever gezelschap (management) binnen. Verbouwereerd keken ze naar de 'schade' en werden toen heel erg boos op ons. We hebben ze uitgellachen en naar het Hilton management verwezen, dat aan beiden excusses aanbod.
We hebben genoten.
Die enorme arrogantie en boosheid van de 'hele slimme Unilever mensen' is me altijd bijgebleven..
Over bedrijfscultuur gesproken.
Het moet van mijn hart, de meest normale menselijke en professionele culturen kwam ik tegen in de process- en petrochemi en bij olieboeren.
Misschien omdat je daar echt slim moet zijn, en ze geen rookworst maken.
De bedrijfscultuur die uitgedragen wordt door het bedrijf is over het algemeen de gewenste bedrijfscultuur. Die wil nog wel eens afwijken van de werkelijkheid.