Jonge bedrijven hebben hun bedrijfscultuur vaak hoog in het vaandel. Alles kan en alles mag. Zij hebben geen last van starre managementstructuren van vroeger. Ondanks dat Unilever een zeer respectabele leeftijd heeft, draagt het wel een jeugdige, hippe bedrijfscultuur uit, concludeert MT. De cultuur van Unilever wordt samengevat in 3 termen: verantwoordelijk, divers en bestendig.

Bij Unilever wordt de zogenaamde ‘founders mentality’ van de medewerkers gestimuleerd. Werknemers krijgen veel verantwoordelijkheid voor het merk waarvoor ze werken. Zelfs stagiaires en net-afgestudeerden krijgen bij Unilever eindverantwoordelijkheden toegedeeld. Vervolgens staat diversiteit bij Unilever centraal. Diversiteit in het personeelsbestand. Weg met stereotyperingen en quota’s voor vrouwen en etniciteit. Ten slotte is de blik van Unilever gericht op de lange termijn. De food multinational heeft zijn plannen, ideeën en Key Performance Indicatoren daar op ingesteld.

Unilever heeft wereldwijd 161.000 mensen in dienst. Ondanks de omvang van het bedrijf beweegt het mee in een snel veranderende industrie.

Toch vindt MT Unilever uiteindelijk "meer een trendvolger dan een trendsetter." Of, vervolgt het blad, "zoals ze intern weleens zeggen bij Unilever: 'We laten hele slimme mensen uiteindelijk gewoon rookworst verkopen'."
MT - De cultuur van Unilever is net zo hip als die van Netflix - MT.nl
  • Deel
Druk af