Vezels. Als jet woord uitspreekt is het al goed.
VollerKoren van GB Plange heeft de Jaarprijs Voedingscentrum 2009 gewonnen. VollerKoren is een nieuw brood dat 35% meer voedingsvezel en 10% minder zout bevat dan volkorenbrood. Dat is belangrijk, want veel consumenten krijgen te weinig vezels binnen. VollerKoren mag een jaar lang het beeldmerk Jaarprijs Voedingscentrum 2009 dragen. Dit werd bekendgemaakt tijdens het symposium 'Gezond eten moet goedkoper' op 17 november in Burgers’ Zoo in Arnhem.
Met VollerKoren krijg je veel meer vezels binnen met minder sneetjes brood. Volgens de jury is het een luchtig brood dat goed smaakt. De jury vindt het positief dat VollerKoren brood met de extra vezels een 'gewoon brood' is gebleven. Daarom denkt de jury dat VollerKoren de gezonde keuze zeker makkelijk maakt. VollerKoren is te koop bij de ambachtelijke bakkers van Nederland.
31 inzendingen
Andere genomineerden voor de Jaarprijs Voedingscentrum 2009 waren: Becel Meergranen Volkorenbrood van Unilever Benelux, Bonduelle Pure van Bonduelle, Fruit Below Zero van IJspaleis. en Kleintje Kips’ voor Kids van Zwanenberg Food Group. Aan deze dertiende editie hebben 31 ondernemers en fabrikanten uit de voedselindustrie meegedaan. Dat is minder dan in voorgaande jaren. Dat komt vooral doordat levensmiddelenfabrikanten het afgelopen jaar aanzienlijk minder nieuwe producten op de markt hebben gebracht.
De jury is tevreden over de kwaliteit van de inzendingen. Er is voldoende aandacht voor meer vezels en minder verzadigd vet, calorieën en zout. Anders dan andere jaren waren er opvallend veel inzendingen voor ‘basisproducten’ in plaats van luxe producten. De jury vindt dat een positieve ontwikkeling. Het viel de jury verder op dat er veel inzendingen waren van producten speciaal voor kinderen.
Publieksstem
Voor het eerst kon het publiek via de website www.voedingscentrum.nl meestemmen. De stem van het publiek ging naar Fruit Below Zero van IJspaleis.
Aanmoediging
De Kapitein Koek Minder Suiker koekrepen verdient een aanmoediging. Dit zijn de oude vertrouwde koekrepen in een nieuw jasje: met 30% minder suiker en meer voedingsvezel dan Kapitein Koek (en vergelijkbare producten). De jury vindt dit product een hele mooie, verantwoorde ‘meegeefkoek’.
Speciale aandacht
Drie producten verdienen de speciale aandacht van de jury, omdat ze de bestaande variant hebben verbeterd. Dat zijn: Kikkoman Less Salt Sojasaus, Vernieuwde Kroepoekrange van Conimex en Zócijs van Smilde Bakkerij B.V.
bron: Voedingscentrum met dank aan foodholland
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
@Jetty, een vreemde conclusie van je. De de basis zou wat mij betreft toch een gezonde voeding moeten zijn in plaats van toevoegingen. Het ging over vezels die we met name te weinig binnenkrijgen omdat we onvoldoende groenten en fruit eten. De slager levert eiwitten en geen vezels. Dus ik kan je opmerking over de slager daarom dan ook niet platsen.
Ziezo, de hele discussie gevolgd hebbende kom ik tot de conclusie dat het gewoon een goed product is en kan ik alleen maar hopen dat het ook lekker smaakt.
Verder vind ik het een beetje over de top om te vinden dat Vollerkoren het gehele voedingspatroon van de Nederlander moet gaan verbeteren, we verwachten tenslotte van de slager toch ook niet dat hij een bordje in de winkel neerzet met "eet meer fruit"?
Ik vind het een boeiende discussie, die ik graag volg. Mijn complimenten aan een ieder die hier aan meedoet. Discussies waarbij transparantie, onderbouwing en nuancering te lezen zijn op internet, zijn een zeldzaamheid. Klaarblijkelijk heeft eenieder hier kennis van zaken, waar ik graag wat van opsteek. Hulde!
@Monique, ik vind het inderdaad ook heel goed dat je met de discussie mee blijft doen. Dat geeft transparantie.
@ Monique, als jullie de geïsoleerde tarwe vezels extra toevoegen aan VollerKoren brood, dan krijg je mijn complimenten. Dat is zeker geen knutselproduct wat mij betreft. Gefeliciteerd met jullie prijs. Verder vindt ik het ook goed dat je meedoet met de discussie.
Klein advies van mijn kant: kijk naar de Volwaard-kip en probeer alvast de volgende vraag voor jezelf te beantwoorden: "morgen komt een grote supermarkt keten bij je langs, en vraagt jullie om VollerKoren als huismerk in te gaan zetten, wat ga je doen?" Mijn voorspelling: binnen nu en twee jaar ligt jullie product onder huismerk bij de supermarkt, jullie toegevoegde waarde product wordt gewoon gekopieerd, en zelf hebben jullie een marginaal klein aandeel. Ik blijf jullie volgen.