Na handhavingsverzoeken in de oostelijke en noordelijke provincies startten de NGO Mobilisation (MOB) van bekende Nederlander Johan Vollenbroek en vereniging Leefmilieu deze week met 50 nieuwe natuurvergunningprocedures in Noord-Brabant. Zij vechten de stikstofrekenregels aan waarmee het provinciebestuur van Noord-Brabant natuurvergunningen wil gaan verlenen voor bestaande boerenbedrijven die zonder de noodzakelijke natuurvergunning zijn uitgebreid.

De provincie is van plan om 750 Brabantse zogeheten 'PAS-melders' zonder vergunning in verschillende bedrijfsectoren te legaliseren door hun stikstofemissietoenames weg te rekenen. Dit wordt salderen genoemd. De twee organisaties vinden dat echter gesjoemel met de stikstofsommen. Boeren en provincies verkeren in onderzekerheid. Vollenbroek en Leefmilieu zetten het land onder druk, zeggen boeren die hem als onbetrouwbaar typeren. Vollenbroek zei ons eerder dat de provincies niet gaan handhaven en dat hij alleen maar vraagt om helderheid waar iedereen bij gebaat is. Die uitspraak herhaalde hij ook gisteren.


Maar Vollenbroek haalt de pers niet alleen met boertje pesten, zoals boeren denken. Ook de Grote Prijs van Zandvoort zet hij rustig op de tocht om aandacht te vragen voor zijn strijd tegen stikstof. Vanmiddag om half drie begint een kort geding bij de rechtbank in Den Haag. Omdat de Grand Prix wordt verreden in de Zandvoortse duinen die een natuurgebied zijn, startte hij een snelle procedure tegen de de Formule I races. Wereldwijd kijken tientallen miljoenen mensen uit naar de race in de duinen aan de Noordzee. Dat is vermoedelijk precies de reden waarom Vollenbroek er een zaak van maakt die hij hoopt te winnen.

Tegenover De Telegraaf reageert hij laconiek. "Met ons valt best te praten”, zegt hij tegen de krant. "Het is niet zo zwart-wit van wel of niet doorgaan. We hebben niets tegen de Formule 1, maar moet dat nou middenin een natuurgebied?” Verder vindt hij het ook wel "knap lullig" als hij de race platlegt. "Maar dit doen in een gebied dat Natura2000 is, zonder toestemming van de Europese Commissie, dan vraag je eigenlijk om problemen. Dan roep je dit over jezelf af.”

Als Vollenbroek de slag om Zandvoort wint, staat de Nederlandse stikstofcase wereldwijd op de agenda en zal de hele wereld weten dat er naast een CO2 ook een stikstofprobleem is en dat naast boeren ook de hele bouw en en het vervoer in Nederland er al ruim twee jaar grote hinder van ondervinden.
Reageer
  • Deel
Druk af