Mariëlle schreef me:

Mijn idee is voorgekomen vanuit de gebeurtenissen rondom de kwekerij van mijn vader. De kwekerij is uiteindelijk verkocht, maar het hele proces heeft me wel aan het denken gezet. Mijn vader is natuurlijk niet de enige kweker die met deze problematiek te maken heeft.
Tuinbouwbedrijven te koop zetten is niet zomaar de oplossing. Nieuwe ondernemers krijgen moeilijk financiering los, wat de verkoop niet bevordert.
Daarnaast kiezen op dit moment weinig jonge ondernemers (nog) voor het vak van tuinder.
Een ander vertragend element voor verkoop van de bedrijven zijn de bestemmingsplannen. De kassen staan in gebieden die ingericht zijn op het telen van producten. Dit betekent dat aannemers een drempel kunnen ervaren om grond aan te kopen en deze geschikt te maken voor andere doeleinden.

Naar schatting zijn er een kwart miljoen volkstuinen in Nederland. Ze zijn populair door hun sociale functie en vanwege de opbrengst, namelijk gezonde, verse groenten en fruit. Dus waarom maken we geen gebruik van de bestaande infrastructuur op micro- en macroniveau en maken we van die leegstaande kassen geen volkstuincomplexen? Bedenk eens welk voordeel zulke kassen hebben boven een tuin in de buitenlucht. Plots wordt het mogelijk om aubergines en bananen in je eigen tuintje te laten groeien. En het is altijd lekker droog onder zo’n glazen dak.
Wanneer we van deze gedachte uitgaan, komt direct een aantal doelgroepen naar boven voor wie zulke volkstuinen interessant kunnen zijn, namelijk ouderen, gezinnen met jonge kinderen en mensen die rond of onder modaal leven. Volkstuinen kunnen gesegmenteerd worden in diverse doelgroepen, waarbij de desbetreffende behoeftes worden ingevuld.

Interessant kan zijn nog een aantal andere functies toe te voegen aan de volkstuinen, zoals diverse online services. Wanneer extra verzamelpunten worden gecreëerd die het mogelijk maken om voor online winkels een grotere groep te bereiken, kan dit logistieke mogelijkheden bieden. Denk bijvoorbeeld aan Albert Heijn die bol.com heeft overgenomen. Internetwinkelen neemt toe en zal ook in de toekomst een steeds grotere rol spelen. Maar denk ook aan wasserettes, kookscholen, restaurants, kinderopvang, aanbieders van zaden, tuinmaterialen, medische spreekuren, etc..

Mijn vragen aan jullie:
Zal er voldoende interesse vanuit de consument zijn voor het hebben en houden van een eigen tuin?
Welke doelgroep is dit met name?
Delen tuinders de mening dat volkstuinen gefaciliteerd kunnen worden in kwekerijen?
Welke voor en nadelen zitten hier aan vast?
Zijn er tuinders die mee willen denken over dit onderwerp, op het gebied van rentabiliteit, turnover, inkomstenmodel, etc.?
Zijn er organisaties geïnteresseerd in dit idee, zodat wellicht breder draagvlak voor dit initiatief kan worden gecreëerd?

Ik heb nog wat beelden op een rij gezet in deze prezi.


Fotocredits: Zigazou76
Dit artikel afdrukken