Omdat de krant wil agenderen, vraagt de Volkskrant lezers hun inzending te willen doen voor etiketten die op producten geplakt kunnen worden die niet-duurzaam zijn. In een opiniestuk van Gustaaf Haan wordt uiteengezet dat duurzame artikelen de norm zouden moeten zijn.
De 95% andere zijn dus niet normaal en daar moet iets aan worden gedaan, is de gedachte van Haan.

De Volkskrant nodigt lezers uit hun suggesties voor etiketten in te zenden en geeft alvast wat voorbeelden:

haan_QM


De gedachte achter de actie is dat het publiek van onderop de wereld kan verbeteren. Gustaaf Haan (van theQuestionmark) maakt de vergelijking met Kalkar:

Mijn ouders kunnen nog smakelijk vertellen over 'Kalkar': de strijd tegen de kerncentrale die Nederland, België en Duitsland begin jaren zeventig wilden bouwen op de grens bij Zevenaar. Kritische burgers wilden geen kernafval en daarom ook geen kernenergie. Jaar op jaar werden de demonstraties massaler. De politiemacht die in 1977 tienduizenden betogers in bedwang moest houden geldt als de grootste in de geschiedenis van de Bondsrepubliek Duitsland. Mijn ouders waren erbij. En ze wonnen. De kerncentrale van Kalkar is inmiddels omgebouwd tot pretpark.

De wereld verbeteren, dat betekende toen: burgers nemen het op tegen de staat en machtige industrieën. Niet iedereen hoefde daarvoor de straat op. Voor de meer gematigde massa waren er allerlei manieren om hun stem te laten horen: je kon donateur worden van het een of ander, je kon voorgedrukte 'boze' briefkaarten opsturen en zo af en toe een petitie ondertekenen. Het was zelfs heel normaal om donateur te zijn van Greenpeace en tegelijkertijd klant bij Shell. Een krabbel te zetten tegen de bioindustrie, zonder vegetariër te worden. Hypocriet of niet, je handtekening was én is een manier om je zorgen te uiten over het systeem waar je zelf deel van bent. Perfect voor al die mensen die wel een mening hadden maar toch vooral hun normale leven wilden leven. Zonder hun morele steun was het voor actievoerders onmogelijk om overheid of industrie op het rechte pad te houden.


Ludiek
De voedingsmiddelenindustrie en - handel kunnen hun borst vast nat maken: er volgen stickeracties waar die van YFM tegen AH van enkele jaren geleden niets bij waren. Als de actie lukt natuurlijk en de supermarkt om te bouwen is tot een pretpark à la Kalkar. In dat geval wordt Nederland één grote ludiek stickerende actiegroep met zelfgemaakte teksten.

Fotocredits: Volkskrant
Dit artikel afdrukken