Gisteren maakte Wakker Dier de nominaties voor de Liegebeest 2022 verkiezing bekend. Consumenten bepalen welke 'jokkende en misleidende uitspraak over dierenwelzijn' hen het meest tegen de borst stuit. Op 6 september wordt de 'winnaar' bekend gemaakt, stemmen kan hier.
Tenzij natuurlijk, en dat is waar Wakker Dier op uit is, de genomineerden zich bedenken en hun product van de markt halen, de verpakking aanpassen of de dierenwelzijnsclaim intrekken. Dat gebeurde in de 14 jaar dat de Liegebeest-verkiezing bestaat regelmatig.
De kandidaten van dit jaar zijn:
"Mooie praatjes houden consumenten voor de gek en verstoren de markt voor écht diervriendelijkere producten," aldus Wakker Dier. De organisatie laakt het woordgebruik van de genomineerden, die een te rooskleurig beeld schetsen van de manier waarop zij met hun dieren omgaan.
Volgens Wakker Dier "komt een kwart van de koeien nooit buiten en zijn veel koeien ziek", worden "kalfjes zonder moeder, op een rooster, zo snel mogelijk vetgemest", en is de "enige keer dat kalfjes buiten komen op weg naar de slacht." Ook op de kweekomstandigheden van de tilapia is volgens Wakker Dier veel aan te merken: die wordt gekweekt "met een hoge dichtheid in een vervuild meer." Over de geitensector is Wakker Dier evenmin te spreken: "Veel babygeitjes overlijden binnen twee weken, onder andere door slechte zorg. Hun moeders komen nooit buiten en mogen nooit klimmen, een basisbehoefte voor een geit."
Opvallend is dat de Liegebeestverkiezing zich de afgelopen jaren weg lijkt te bewegen van de producten en inmiddels hele sectoren en houderijsystemen aanpakt. De lat lijkt steeds hoger te komen liggen. Vorig jaar pakte Wakker Dier merken, keurmerken en campagnes aan, en die trend zet zich dit jaar voort.
Een andere trend is dat de genomineerden en zeker de 'winnaars' hun uitverkiezing weerleggen. Velen kregen op Foodlog een podium, zoals de Keurslager in 2021 en de Kloeke Kip in 2020.
Tenzij natuurlijk, en dat is waar Wakker Dier op uit is, de genomineerden zich bedenken en hun product van de markt halen, de verpakking aanpassen of de dierenwelzijnsclaim intrekken. Dat gebeurde in de 14 jaar dat de Liegebeest-verkiezing bestaat regelmatig.
De kandidaten van dit jaar zijn:
- de 'eerlijke ingrediënten' van Van Dobben
- de 'vrij rondlopende' kalfjes van PLUS Boerentrots
- de zuivelcampagne 'Boeren houden van koeien'
- de 'natuurlijk' gekweekte tilapia van Jumbo
- 'optimaal welzijn' in de geitensector
"Mooie praatjes houden consumenten voor de gek en verstoren de markt voor écht diervriendelijkere producten," aldus Wakker Dier. De organisatie laakt het woordgebruik van de genomineerden, die een te rooskleurig beeld schetsen van de manier waarop zij met hun dieren omgaan.
Volgens Wakker Dier "komt een kwart van de koeien nooit buiten en zijn veel koeien ziek", worden "kalfjes zonder moeder, op een rooster, zo snel mogelijk vetgemest", en is de "enige keer dat kalfjes buiten komen op weg naar de slacht." Ook op de kweekomstandigheden van de tilapia is volgens Wakker Dier veel aan te merken: die wordt gekweekt "met een hoge dichtheid in een vervuild meer." Over de geitensector is Wakker Dier evenmin te spreken: "Veel babygeitjes overlijden binnen twee weken, onder andere door slechte zorg. Hun moeders komen nooit buiten en mogen nooit klimmen, een basisbehoefte voor een geit."
Opvallend is dat de Liegebeestverkiezing zich de afgelopen jaren weg lijkt te bewegen van de producten en inmiddels hele sectoren en houderijsystemen aanpakt. De lat lijkt steeds hoger te komen liggen. Vorig jaar pakte Wakker Dier merken, keurmerken en campagnes aan, en die trend zet zich dit jaar voort.
Een andere trend is dat de genomineerden en zeker de 'winnaars' hun uitverkiezing weerleggen. Velen kregen op Foodlog een podium, zoals de Keurslager in 2021 en de Kloeke Kip in 2020.
En de tweede afvaller: na Plus past ook Jumbo zijn 'misleidende claims' aan, schrijft FoodPersonality. Volgens Wakker Dier wordt de Jumbo-tilapia zeker niet gekweekt in een omgeving 'het natuurlijk gedrag zo veel mogelijk wordt gestimuleerd', maar leven de vissen dicht op elkaar in een vervuild meer. Jumbo haalt de claim over het natuurlijk gedrag van de site.
Ook zo'n aanpassing claimt Wakker Dier als een overwinning. "De kandidaten laten er geen gras over groeien. Met dit tempo wordt het een spannende verkiezing," zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier. Als er al een 'verkiezing' overblijft.
Gerd-Jan, ik denk dat het er omgaat hoe bedreigend organisaties worden ervaren. Ik denk dat FDF en Agractie hoger op de lijst staan dan Wakker Dier. Hoe lullig ook voor de sector. En zie #5
Het wordt tijd dat wakker dier als extremistische organisatie wordt gezien. Net zoals de media dat met FDF en soms zelf met agractie gedaan hebben.
Ja hoor, daar is de eerste 'case closed'. Plus kalfsvlees is geen Liegebeest-kandidaat meer.
De 'misleidende claims', dat de kalfjes 'vrij zouden kunnen rondlopen' (in een gesloten stal) gaan van de website en de verpakking, liet Plus Wakker Dier weten. Een nieuwe verpakking stond toch al op de planning: deze ligt in oktober in de schappen.
Wakker Dier weer blij. Hoewel: "Het is fantastisch als bedrijven hun claims aanpassen. Maar liever zien we natuurlijk dat ze hun mooie praatjes waarmaken en de dieren een beter leven geven," aldus directeur Anne Hilhorst.
Wakker Dier zelf het liegebeest?