"We moeten onze manier van leven en onze landbouw veranderen. We hebben geen keuze”, zegt Emmanuel Faber, CEO van Danone Group. "Ons voedingssysteem is stuk."

Faber was deze week in België ter gelegenheid van de lancering van de Belgian Alliance for Climate Action. Met die nieuwe alliantie willen Belgische bedrijven elkaar helpen om hun klimaatdoelstellingen te halen. Al 53 organisaties en bedrijven hebben zich aangesloten, waaronder alle grote Belgische supermarktketens (Aldi, Carrefour, Colruyt, Delhaize en Lidl), merkproducenten Alpro, Coca-Cola, Danone, Mars, Nestlé, Spadel en Unilever en retailers als Proximus en Ikea, schrijft Retail Detail.

Volgens Faber hangt de coronacrisis fundamenteel samen met de manier waarop we leven. "Waar we nu moeten naar kijken, is de manier waarop we willen herstellen van de crisis. Ons voedingssysteem is stuk. Ons landbouwsysteem zal de klimaatverandering niet overleven. We verbruiken te veel water, we stoten te veel CO2 uit. De volledige landbouw stoot in zijn eentje bijna evenveel uit als de industrie. Daarom is het realiseren van de doelstellingen van de klimaatakkoorden van 2015 cruciaal. We moeten op zoek naar andere manieren om te produceren."

Danone doet dat al, volgens Faber. Hij noemt zijn bedrijf geen multinational, maar een multilokaal bedrijf. "We hebben altijd voedselproductie als iets lokaal gezien. In de meeste landen waar we actief zijn, wordt 90% van onze producten verkocht in het land zelf," zegt hij in gesprek met Gondola. "Het is heel belangrijk om te beseffen dat de klimaatuitdaging nauw samenhangt met lokale productie. De huidige voedingsindustrie heeft te veel ingezet op monocultuur. We hebben meer biodiversiteit nodig en dat kan alleen met lokale productie. We hebben een meer diverse landbouw nodig, via de zaden die we kiezen, de dieren, de planten die we ontwikkelen. Dat is de taak van grote bedrijven, van multinationals. En daar werken we aan bij Danone. Lokale productie is de toekomst."
Dit artikel afdrukken