Andere supermarkten plakken veelal een kortingssticker, variërend van 30 tot 50% korting, op hun 'bijna-over-de-datum'-producten.

Lidl doet het handiger. “Vanaf vandaag verkopen wij verse producten op de laatste houdbaarheidsdatum voor maar €0,25! Bijvoorbeeld deze heerlijke 2 kilo groente- en fruitboxen. Maar ook vlees, vis, brood en gekoelde producten van goede kwaliteit doen mee!” laat de discountketen weten op Facebook.

Slimme marketing
Medewerkers van Lidl voorzien de producten van een unieke afprijssticker en verzamelen deze in speciale ‘verspil mij niet’-bakken in de winkel. Alle producten (zelfs luxeproducten als biefstuk, zalm en varkensfilet) doen mee. Als je als klant nooit naar Lidl toe ging, ga je voortaan toch even kijken of je iets kunt scoren voor zó weinig geld. En natuurlijk neem je dan meteen ook wat andere boodschappen mee van de discounter. Het is een knap bedachte en in alle opzichten sympathieke oplossing.

Onder de slogan ‘Het kwartje van Lidl’ doen 23 filialen mee met deze pilot. Lidl start daarnaast met drie filialen ook een pilot met anti-voedselverspillingsapp Too Good To Go.

Voedselverspilling strafbaar volgens wet
In Polen is het vanaf vandaag strafbaar voor winkels om voedsel weg te gooien. Onverkocht voedsel moet gratis aan liefdadigheidsinstellingen worden gegeven.
Dit artikel afdrukken