Vanaf vandaag mag je bij Lidl alle producten met een ‘Verspil mij niet, ik ben nog goed’-sticker meenemen voor 25 eurocent. Het is een drastische én commercieel geraffineerde manier om voedselverspilling tegen te gaan.
Andere supermarkten plakken veelal een kortingssticker, variërend van 30 tot 50% korting, op hun 'bijna-over-de-datum'-producten.
Lidl doet het handiger. “Vanaf vandaag verkopen wij verse producten op de laatste houdbaarheidsdatum voor maar €0,25! Bijvoorbeeld deze heerlijke 2 kilo groente- en fruitboxen. Maar ook vlees, vis, brood en gekoelde producten van goede kwaliteit doen mee!” laat de discountketen weten op Facebook.
Slimme marketing
Medewerkers van Lidl voorzien de producten van een unieke afprijssticker en verzamelen deze in speciale ‘verspil mij niet’-bakken in de winkel. Alle producten (zelfs luxeproducten als biefstuk, zalm en varkensfilet) doen mee. Als je als klant nooit naar Lidl toe ging, ga je voortaan toch even kijken of je iets kunt scoren voor zó weinig geld. En natuurlijk neem je dan meteen ook wat andere boodschappen mee van de discounter. Het is een knap bedachte en in alle opzichten sympathieke oplossing.
Onder de slogan ‘Het kwartje van Lidl’ doen 23 filialen mee met deze pilot. Lidl start daarnaast met drie filialen ook een pilot met anti-voedselverspillingsapp Too Good To Go.
Voedselverspilling strafbaar volgens wet
In Polen is het vanaf vandaag strafbaar voor winkels om voedsel weg te gooien. Onverkocht voedsel moet gratis aan liefdadigheidsinstellingen worden gegeven.
Dit artikel afdrukken
Lidl doet het handiger. “Vanaf vandaag verkopen wij verse producten op de laatste houdbaarheidsdatum voor maar €0,25! Bijvoorbeeld deze heerlijke 2 kilo groente- en fruitboxen. Maar ook vlees, vis, brood en gekoelde producten van goede kwaliteit doen mee!” laat de discountketen weten op Facebook.
Slimme marketing
Medewerkers van Lidl voorzien de producten van een unieke afprijssticker en verzamelen deze in speciale ‘verspil mij niet’-bakken in de winkel. Alle producten (zelfs luxeproducten als biefstuk, zalm en varkensfilet) doen mee. Als je als klant nooit naar Lidl toe ging, ga je voortaan toch even kijken of je iets kunt scoren voor zó weinig geld. En natuurlijk neem je dan meteen ook wat andere boodschappen mee van de discounter. Het is een knap bedachte en in alle opzichten sympathieke oplossing.
Onder de slogan ‘Het kwartje van Lidl’ doen 23 filialen mee met deze pilot. Lidl start daarnaast met drie filialen ook een pilot met anti-voedselverspillingsapp Too Good To Go.
Voedselverspilling strafbaar volgens wet
In Polen is het vanaf vandaag strafbaar voor winkels om voedsel weg te gooien. Onverkocht voedsel moet gratis aan liefdadigheidsinstellingen worden gegeven.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Vanaf vandaag heeft Lidl in alle filialen een anti-verspillingshoek, meldt AD. "Het aanbieden van producten voor een kwartje leidde gemiddeld tot een derde minder voedselverspilling per filiaal", aldus Quirine de Weerd van Lidl.
Wel wordt het concept een klein beetje aangepast. Kaas, brood en melk kosten op de dag van de houdbaarheidsdatum €0,25. Voor vlees-, vis- en vegaproducten betaal je €0,50.
Een paar snelle opmerkingen:
- die stichting waar Cécile naar verwijst is een duur verdienmodel voor de WUR, en ze liften vooral mee op succes van anderen die toch al ingezet zijn. Phillip (oud FNLI) als ambassadeur is wel geweldig overigens. Als je zo denkt, dan zou ik foodlog vooral de credits geven voor alle innovaties in de sector.
- zowel Colruyt als Lidl verdienen alle credits wat mij betreft. Heel mooie acties. Wat ik wel zou willen weten, is of de leverancier hier geen ‘bijdrage’ aan zal leveren? In de UK zijn er supers waar ‘derving’ of ‘afval’ doorbelast wordt aan de leverancier. Kortom, hij krijgt alleen betaalt voor daadwerkelijk verkochte producten.
- afval bij supermarkten is laag. Waar het echt mis gaat: thuis en in de horeca. En dan gaat het ook nog eens vooral om groente en fruit, niet om vlees of vis. En gedroogde producten al helemaal zelden.
- Voedselbanken : wat mij betreft een schande dat ze nodig zijn. En ze zijn ook eigenlijk niet nodig, maar aanbod schept vraag. Zo gaat dat nu eenmaal. Ik zou eerder een voorstander zijn van een systeem van voedsel-vouchers die gewoon ingezet kunnen worden bij supermarkten.
- De grote generieke uitdaging in Nederland: hoe zorgen we ervoor dat de middenklasse zijn welvaart behoudt. Hoe zorgen we ervoor dat werken meer oplevert dan niet werken (in Amsterdam is het verschil soms maar honderd euro per maand). Hier ligt onze uitdaging.
Probleem van onze samenleving is dat ze mensen marginaliseert. Mensen die bij de voedselbanken komen hebben vaak een laag zelfbeeld en gaan niet zomaar meer naar de Lidl om daar enkel de 0,25 cent producten te gaan kopen en verder niets. De voedselbanken voorzien in een bredere functie en bieden in hun pakketten ook enige balans.
Inderdaad, er zouden geen voedselbanken nodig moeten zijn, maar als Jumbo en AH en Aldi mee gaan doen met dit initiatief, moeten mensen die nu naar de voedselbank gaan verschillende supermarkten af om hun eten te krijgen en moeten ze concurreren met de milieubewuste burger die wel geld genoeg heeft om de normale prijs te betalen.
Elk voordeel heb zijn nadeel, elk nadeel heb zijn voordeel.
#10 Het probleem waarin de voedselbank voorziet is dat de welvaart in ons land niet eerlijk verdeeld is.
Dat is een politiek issue en heeft economische oorzaken, samen met de manier waarop wij in deze democratische rechtstaat inkomenspolitiek voeren.
Dat is heel iets anders dan de oplossing voor het verlies van 30% van voedsel door verspilling, waar deze actie van Lidl op gericht is en waar ik nog steeds blij van word.
Ik word en ben verdrietig dat de voedselbank in een maatschappij als de onze nodig is.
Een schandaal eigenlijk.
Niemand mag in deze overvloed ooit geen eten kunnen verkrijgen.
Heb daar al eens een paar dingen over gezegd, nu nog eens: Wij verketteren onze boeren, willen niet b etalen voor ecologisch eten en roep[en met volle magen dingen die uit een leeg consumenten hoofd komen, vooral dat een ander: Vul in: Kapitalist, vleeseter, rijkaard, westen dde schuld aan alles heeft.
Vervolgens doen we mooi mee aan de terreur van vrije voedselmarkt en het verbod op bescherming van eigen ( milieuverantwoorde en diervriendelijkere) voedsel producenten wat in feite het kenmerk is van lidmaatschap van de EU.
Er uit dus: minimaal op deze gronden niet meer mee doen aan die ongein.
Samen UK tje bashen en Trumpje klagen,en je alprotje sippen, zo komen we er dus niet.
Voedselbank Groningen is niet op voorhand blij. Hier verstrekken ze voedsel gratis wat ze betrekken van onder andere Lidl. Dit laatste lijkt nu verleden tijd.