Wees open en eerlijk over de manier van produceren en romantiseer het vooral niet. Door producten te romantiseren en ze bijvoorbeeld het predicaat 'ambachtelijk' meegeven ontstaan verkeerde verwachtingen bij consumenten. De fabrikant moet zich betrouwbaar tonen jegens de consument. Integriteit is hierbij een cruciale voorwaarde. Dat stelt wetenschapper Franck Meijboom, die hierop in september aan de Universiteit Utrecht promoveerde.
Volgens Meijboom zouden bedrijven soms ook moeten erkennen dat ze bepaalde dingen niet kunt garanderen, juist om betrouwbaar te blijven. Bedrijven zouden er goed aan doen om te benadrukken dat ze staan voor een hoge voedselveiligheid maar geen 0% risico kunnen beloven. Doen ze dit wel dan hebben ze een geloofwaardigheidsprobleem als het fout gaat.
Overigens is Meijboom van mening dat niet alles op het bordje van de voedselproductenten gelegd kan worden. De consument heeft ook een eigen verantwoordelijkheid. Een studie gericht op de consument zou uit moetern wijzen wat je van een consument qua kennis mag verwachten, zodat duidelijk wordt waar de grenzen liggen van de inspanningen die een bedrijf verricht.
bron: VMT met dank aan foodholland
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook