Het is alsof ik hier onze eigen Dick Veerman hoor. Het onderzoek werd reeds in september openbaar. Nu beschouwt VMT, waar Dick een tijdje geleden iets soortgelijks aan de orde stelde, het pas als nieuws. Is er iets aan het verschuiven?

Wees open en eerlijk over de manier van produceren en romantiseer het vooral niet. Door producten te romantiseren en ze bijvoorbeeld het predicaat 'ambachtelijk' meegeven ontstaan verkeerde verwachtingen bij consumenten. De fabrikant moet zich betrouwbaar tonen jegens de consument. Integriteit is hierbij een cruciale voorwaarde. Dat stelt wetenschapper Franck Meijboom, die hierop in september aan de Universiteit Utrecht promoveerde.

Volgens Meijboom zouden bedrijven soms ook moeten erkennen dat ze bepaalde dingen niet kunt garanderen, juist om betrouwbaar te blijven. Bedrijven zouden er goed aan doen om te benadrukken dat ze staan voor een hoge voedselveiligheid maar geen 0% risico kunnen beloven. Doen ze dit wel dan hebben ze een geloofwaardigheidsprobleem als het fout gaat.De producent moet vooral geen misbruik maken van de kwetsbare positie van zijn kopers, maar hen beschouwen als moreel gelijkwaardige partners die in staat zijn om autonoom te handelen, geeft Meijboom de centrale boodschap van zijn promotieonderzoek weer. Dus een product niet promoten als duurzaam of diervriendelijk, terwijl maar een klein deel hiervan duurzaam of diervriendelijk geproduceerd wordt.

Overigens is Meijboom van mening dat niet alles op het bordje van de voedselproductenten gelegd kan worden. De consument heeft ook een eigen verantwoordelijkheid. Een studie gericht op de consument zou uit moetern wijzen wat je van een consument qua kennis mag verwachten, zodat duidelijk wordt waar de grenzen liggen van de inspanningen die een bedrijf verricht.


bron: VMT met dank aan foodholland
Dit artikel afdrukken