In Australië heeft de Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) een klinkende overwinning geboekt tegen supermarkt Coles. Dit kan verstrekkende gevolgen hebben voor andere levensmiddelenproducenten die hun producten een label als 'boutique' of 'heritage' meegeven, zegt jurist Charles Fisher in AFN.
Coles verkocht brood dat door een leverancier voorgebakken en diepgevroren geleverd was en dat in de winkels afgebakken werd. Volgens de rechtbank waren de claims 'vandaag gebakken, vandaag verkocht' en 'vers in de winkel gebakken' waarmee het brood gepresenteerd werd 'false, misleading and deceptive'. Het publiek moet wel weten dat het afbakken de laatste stap is in een proces dat al geruime tijd eerder en elders begonnen is, en dat het brood zelfs diepgevroren kan zijn geweest.
De ACCC had het proces aangespannen omdat de vermeldingen misleidend zijn voor klanten maar ook echte warme (ambachtelijke) bakkers die iedere dag hun brood bakken op achterstand zet. 'Brood met liefde en passie' en 'vers gebakken' mogen dus wel oppassen.
Dit artikel afdrukken
Coles verkocht brood dat door een leverancier voorgebakken en diepgevroren geleverd was en dat in de winkels afgebakken werd. Volgens de rechtbank waren de claims 'vandaag gebakken, vandaag verkocht' en 'vers in de winkel gebakken' waarmee het brood gepresenteerd werd 'false, misleading and deceptive'. Het publiek moet wel weten dat het afbakken de laatste stap is in een proces dat al geruime tijd eerder en elders begonnen is, en dat het brood zelfs diepgevroren kan zijn geweest.
De ACCC had het proces aangespannen omdat de vermeldingen misleidend zijn voor klanten maar ook echte warme (ambachtelijke) bakkers die iedere dag hun brood bakken op achterstand zet. 'Brood met liefde en passie' en 'vers gebakken' mogen dus wel oppassen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Het woord vers is misplaatst, maar vandaag gebakken, vandaag verkocht is feitelijk waar. Wel vind ik dat het overkomt alsof er een ambacht achter zit terwijl het gewoon productie werk is en de laatste stap in de winkel plaats vind. Leuk voor de show, maar misleiding ten top.
Maar goed. De consument trapt er telkens weer in en totdat er iemand echt opstaat om dit tegen te gaan zullen we misleiding altijd zien.
En ach, het is lekekr om te schoppen tegen iemand of iets als er weer wat naar boven komt, ook weer mens eigen. :)
Ik blijf trouw aan de echte bakker, de man/vrouw met passie voor een mooi product die mij een lekker stuk brood geeft.
Haha, ik geniet! Ik baal al jaren als ex-warme bakkersvrouw van het feit dat afgebakken als vers word verkocht. Jaren geleden vroeg ik in Landmarkt hoe vers het brood was, of de balen meel echt achter lagen als het brood voor vers en ik geloof ook ambachtelijk moest doorgaan. Bakker ging het achter om het even te vragen maar kwam niet meer terug. Hij liep denk ik de rest van de dag naar de balen meel te zoeken. :-)
Ach, brood met liefde en passie & meer van dattum. Als er aan de voorwaarden die IJsbrand noemt wordt voldaan, dan mag er wat mij betreft best wat poëzie in de marketing hoor.
Grote bedrijven moeten daadwerkelijk hun beurswaarde bewaken door het imago en de daarmee gekoppelde integriteit volledig in tact te laten. Een schandaal veroorzaakt veel schade, in aandelen uitgedrukt dan. Bijna ieder groot bedrijf bewaakt zijn publiek imago die zijn oorsprong kent in de product integriteit. Deze bestaat uit drie pijlers:
1.Zorg dat het product ook datgene is wat op het label staat.
2.Het management en beleid van het bedrijf moet onbesproken zijn
3.De informatie (de verhalen) op het etiket moeten kloppen en de toets der journalistiek kunnen doorstaan.
Zie hiervoor het artikel: http://www.scientanova.com/2014/03/30/1413-de-drie-pijlers-voor-productintegriteit-voor-de-voedingsmiddelenindustrie/
Accountants, bankiers en supermarkt organisaties hebben op dit gebied wat verbeterslagen te maken.
Nóg zo een: Coca Cola mag van de Supreme Court vervolgd worden als het zijn drankje, dat niet meer dan 0,5% bevat, "pomegranate blueberry" blijft labelen.