In Australië heeft de Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) een klinkende overwinning geboekt tegen supermarkt Coles. Dit kan verstrekkende gevolgen hebben voor andere levensmiddelenproducenten die hun producten een label als 'boutique' of 'heritage' meegeven, zegt jurist Charles Fisher in AFN.

Coles verkocht brood dat door een leverancier voorgebakken en diepgevroren geleverd was en dat in de winkels afgebakken werd. Volgens de rechtbank waren de claims 'vandaag gebakken, vandaag verkocht' en 'vers in de winkel gebakken' waarmee het brood gepresenteerd werd 'false, misleading and deceptive'. Het publiek moet wel weten dat het afbakken de laatste stap is in een proces dat al geruime tijd eerder en elders begonnen is, en dat het brood zelfs diepgevroren kan zijn geweest.

De ACCC had het proces aangespannen omdat de vermeldingen misleidend zijn voor klanten maar ook echte warme (ambachtelijke) bakkers die iedere dag hun brood bakken op achterstand zet. 'Brood met liefde en passie' en 'vers gebakken' mogen dus wel oppassen.
Dit artikel afdrukken