Het FD schrijft dat overheden in onder meer Roemenië, Tsjechië en Polen willen dat supermarkten meer binnenlandse producten in de schappen leggen. In Roemenië geldt sinds kort de regel dat minimaal 51% van de artikelen in een supermarkt uit het land zelf moeten komen. Tsjechië creëerde wetgeving voor de onderhandelingen tussen supermarkten en leveranciers. Kapitaalkrachtige leveranciers mogen bijvoorbeeld niet extra betalen voor een gunstiger positie in het schap ten koste van lokale partijen die over lagere marketingbudgetten beschikken.

'Vooroordelen'
In Slowakije moeten supers op dit moment nog bij de ingang van hun winkels vermelden welk percentage lokale producten ze voeren. Omdat de Europese Commissie deze regel niet vindt passen bij het vrije verkeer van goederen binnen de Europese Unie, wordt de verplichting komend jaar afgeschaft. De Commissie vindt dat dergelijke regels leiden tot vooroordelen over producten van buiten een land en retailers aanzet om uitsluitend binnenlandse producten te verkopen.

Ahold Delhaize is niet het enige internationale supermarktbedrijf dat met groeiend nationalisme in Oost-Europa wordt geconfronteerd. Het is wel een van de grote spelers. Het bedrijf heeft bijna 1.300 vestigingen verspreid over Tsjechië, Roemenië en Servië. Daarom neemt het bedrijf binnen brancheorganisatie Eurocommerce een voortrekkersrol bij het activeren van de Europese Commissie tegen nationale regels die het vrije verkeer van goederen - de economische kern van de EU - in de weg staan. "Dat leidt ook tot verbeteringen", vertelde Ahold-Delhaize vorig jaar al aan het FD.

Frans voedselnationalisme antwoordt op boerencrisis
Binnen Europa is meer voedselnationalisme zichtbaar. Ook de Franse regering probeert supermarkten vooral producten van Franse boeren en bijvoorbeeld kazen en vleeswaren die gemaakt zijn van Franse varkens en melk te laten verkopen. Zo hoopt het land een markt te behouden voor zijn boeren die in een diepe crisis verkeren omdat ze hun producten wegens vrij verkeer van goederen en overaanbod in Europa onder de kostprijs moeten verkopen. Europa is een onderzoek gestart naar de toelaatbaarheid van de manier waarop het land zijn boerencrisis aanpakt, maar gedoogt voorlopig expliciet dat het land de vermelding van de herkomst van producten verplicht op het product zelf.
Dit artikel afdrukken