Een waarschuwingslabel laat zien of een product veel calorieën, verzadigd vet, zout of suikers bevat. In Chili is op basis hiervan in 2016 een etiketteringssysteem ingevoerd. Uit onderzoek blijkt nu dat het een succes was: een gemiddelde Chileen kocht minder calorierijke en zoute producten met geraffineerde suikers.

Uit onderzoek van Tilburg University blijkt dat vooral mensen die minder te besteden hadden vaker voor gezonde producten gingen kiezen. Het lijkt erop dat minder rijke en opgeleide mensen door de labels hun informatieachterstand over gezond voedsel konden inhalen. Het rijkere deel van de bevolking kan makkelijker zelf bepalen wat gezond is en kiest daarom van nature bewuster.

Een interessant effect was dat fabrikanten de prijs van ongezonde producten verhoogden toen ze merkten dat hun kopersgroep uit minder prijsgevoelige consumenten bestond. Hierdoor werd het gezonde koopeffect aan de onderkant van de markt weer versterkt.

In de EU introduceerde de Franse regering de Nutri-Score, een label dat vergelijkbaar is met het Chileense. Op ons continent barst het van de kritiek op het label, met name door Nederlandse voedingsexperts en de Italiaanse industrie (die zoete en vette tradities willen behouden).

Eergisteren lanceerde Nutri-Score een filmpje om critici terecht te wijzen. Het Chileense onderzoek is een steuntje in de rug voor het vooral in Italië en Nederland veelgeplaagde Nutri-Score label.


Reageer
  • Deel
Druk af