imageWorden we luier of steeds gemakzuchtiger?

De Nederlandse voedselconsumptie buitenshuis, de foodservicemarkt breekt binnen 10 jaar door de omzetgrens van 30 miljard euro. In 2007 bedroeg die omzet nog iets minder dan 19 miljard euro. De belangrijkste aanjager voor die marktgroei is de Nederlandse consument, die steeds vaker buiten de deur eet. Maar ook veranderingen in Foodservice zélf zorgen voor marktgroei. Dat concluderen Rabobank, EFMI Business School (EFMI) en FoodService Instituut Nederland (FSIN) op basis van een gezamenlijke studie naar de toekomst van Foodservice in Nederland. Elke dag eten circa 4 miljoen Nederlandse consumenten één of meer hoofdmaaltijden buiten de deur. Die buitenshuisconsumptie gaat de komende jaren toenemen. De maatschappelijke veranderingen spelen daarbij een belangrijke rol. Tussen nu en 2020 neemt het aantal eenpersoonshuishoudens in Nederland toe met meer dan een half miljoen. En alleenstaanden eten vaker buiten de deur. Daarnaast krijgen Nederlanders het steeds drukker en zijn zij op zoek naar tijdbesparing. Sinds 1985 besteden consumenten wekelijks ongeveer 3 uur minder aan huishoudelijke taken, waaronder koken en boodschappen doen.

'Onderweg eten'
Klassieke horeca profiteert minder van groeiende buitenshuisconsumptie
Buiten de deur eten wordt de komende jaren vanzelfsprekender. Geen tijd en/of geen zin om te koken vormen daarbij de belangrijkste drijfveren voor de consument. Het klassieke buiten de deur eten, waarbij gezelligheid en ontspannen genieten centraal staan, is qua omzet weliswaar nog steeds groter, maar functioneel buiten de deur eten als alternatief voor zelf koken zal het meeste groeien. Vooral onderweg eten tijdens het reizen, winkelen of een andere activiteit waarbij consumenten zich verplaatsen, vormt een belangrijk groeisegment.

Minstens 70 nieuwe foodservice-formules in Nederland
Maar ook de veranderingen in foodservice zélf zorgen voor omzetgroei. Ondanks het feit dat horeca, cateraars, pompshops, koffiebars, fastfoodketens en andere foodservice-concepten sterk verschillen, vindt er een eenduidig emancipatieproces plaats. De klassieke foodservicekenmerken zoals gerechten, sfeer en gastvrijheid worden steeds meer gesystematiseerd en in een formule gegoten. Die formulevorming zorgt voor toekomstige groei, omdat foodservice-concepten makkelijker reproduceerbaar worden. De komende jaren zullen we in Nederland dan ook minstens 70 nieuwe foodservice-formules gaan zien.

Conjunctuurgevoeligheid van foodservice neemt af
Door de verschuiving naar meer functioneel eten, de formulevorming en het feit dat ook in foodservice meer spelers in het lageprijzensegment gaan opereren, is de tijd van grote prijsverhogingen voorbij. Door de toenemende prijsdruk en het feit dat buitenshuis eten steeds vanzelfsprekender wordt, zal de conjunctuurgevoeligheid van foodservice de komende jaren geleidelijk afnemen.

Strijd met supermarkten
De groei van de markt voor buitenshuis eten ontgaat ook de supermarkten niet. De grote vraag is wie er het beste in slaagt om de consument te voorzien in zijn behoefte aan eten en drinken voor de zeer korte termijn. Van directe consumptie tot en met de maaltijd voor de komende 2 uur. Sommige supermarkten zullen klanten de mogelijkheid gaan bieden om ter plekke iets te eten. Een grotere groep zal echter gaan samenwerken met een foodservice vestiging naast of in de buurt van de supermarkt.

In de supermarkt zélf zal men zich richten op het aanbieden van kwalitatief nog betere maaltijden uit het koelschap en door 'ready-to-go' warme en koude assortimenten die binnen een half uur gegeten kunnen worden. Als supermarkten erin zouden slagen om met hun kant-en-klare maaltijden restaurantkwaliteit voor thuis aan te bieden, dan zou dat een belangrijke groeiremmer zijn voor het foodservicekanaal.


bron: Rabobank, EFMI en FSIN met dank aan foodholland
Dit artikel afdrukken