Dat begint er op te lijken!

Vlees en voedsel vormen samen één van de zes duurzaamheidsthema’s van het kabinet. De regering zal hier de komende jaren extra aandacht aan besteden. Naast voedsel en vlees behoren ook water en klimaatadaptatie, duurzame energie, biobrandstoffen en welvaartsontwikkeling, CO2-afvang en -opslag en duurzaam bouwen en verbouwen tot de thema’s van het kabinet. Duurzaamheid verankerd
Nederland zet sterk in op duurzaamheid en gaat dit in het rijksbeleid verankeren, zo maakten de ministers Koenders (ontwikkelingssamenwerking) en Cramer (VROM) bekend via een brief aan de Tweede Kamer. De overheid wil koploper zijn in duurzame bedrijfsvoering, omdat zij als werkgever en inkoper een grote maatschappelijke invloed uitoefent. Het kabinet heeft de zes thema’s waaronder dus vlees en voeding gekozen omdat zij maatschappelijk belangrijk zijn en kansen bieden om de samenhang tussen ontwikkelingssamenwerking, innovatie en milieubeleid te versterken.

Verantwoorde consumptie
De Tweede Kamer gaf onlangs over vlees en voedsel al aan toe te willen naar een maatschappelijk verantwoorde consumptie. Het langetermijndoel van het kabinet is ‘het produceren en consumeren van eiwitten die bijdragen aan welvaart en voedselzekerheid’, zo staat in de brief aan de Tweede Kamer. De eerste beoogde resultaten zijn in 2011 te verwachten. De mondiaal toenemende consumptie is een groot probleem en legt veel druk op het ecosysteem, wat weer invloed heeft op de voedselzekerheid, leggen de ministers Koenders, Cramer en Verburg uit.

‘Duurzame eiwitten’
Een efficiëntere productie is nodig maar ook een verschuiving van de consumptie van dierlijke eiwitten naar duurzaam gefabriceerde dierlijke en plantaardige eiwitten. Omdat de Nederlandse agro-foodsector en kennisinstellingen een vooraanstaande positie innemen in de wereld kan Nederland bijdragen aan deze transitie en biedt dit ook kansen, aldus de bewindslieden. In de loop van dit jaar komt de Voedingsnota uit waarin de doelstellingen en methodes zijn opgenomen die bij kunnen dragen aan een meer duurzaam en bewust aankoopgedrag.


bron: VMT
Dit artikel afdrukken