Yuka is een van origine Franse app die de gezondheidswaarde en mogelijke risico's van voedingsproducten én cosmeticaproducten laat zien. Consumenten kunnen via de barcode de score checken, die uitgedrukt wordt in een cijfer van één tot honderd en een groene, gele, oranje of rode kleurcode.

In Frankrijk, waar de gratis app 2 jaar geleden gelanceerd werd, zijn er al 9 miljoen gebruikers. Dat is best opvallend in het land dat aan de wieg staat van de Nutri-Score én het SIGA-logo. Die beide logo's baseren zich op een wetenschappelijke onderbouwing. Bij Yuka is dat onduidelijk: "waar Yuka zijn oordelen op fundeert", schreef Foodlog al, "is niet bekend. Enige wetenschappelijke onderbouwing lijkt te ontbreken."

Grote voedingsbedrijven als Unilever en Nestlé laten zich daardoor niet weerhouden en zeggen "bij de ontwikkeling van producten rekening te houden met de criteria van de app," aldus RetailDetail. Ook kleinere bedrijven en supermarkten zouden aan het herformuleren slaan omdat hun producten slecht scoren in Yuka.

Tot afgrijzen van de critici, onder wie bijvoorbeeld toxicologe Vera Rogiers. "Ik vind het vreselijk dom dat bedrijven hun producten aanpassen onder druk van deze app. Zulke apps maken een veel te simpele voorstelling van complexe wetenschap, en dan nog op basis van verkeerde informatie," zegt Rogiers in De Tijd.

Zo zou de app alleen naar de aanwezigheid van bepaalde ingrediënten kijken, zonder rekening te houden met de mate van blootstelling. "Ze noemen bepaalde stoffen in zonnecrème schadelijk. Maar om schadelijk te zijn, moet je een hele koffer vol zonnecrème op je lichaam smeren."
Dit artikel afdrukken