Afgelopen jaar kwam vanuit het Amerikaanse publiek de roep om een verplichte vermelding van GMO-ingrediënten op. De campagne was succesvol en zorgde voor een ruime meerderheid onder het publiek die het met een dergelijke verplichting eens was (66%).

De Grocers Manufacturers Association (GMA, een soort Amerikaanse FNLI in de staat Washington) zit niet op zo'n verplichte labelling te wachten omdat het hun kosten flink omhoog jaagt terwijl daar niets voor terugkomt. Daarom startte de GMA een tegencampagne. Met succes. De GMA haalde geld op bij onder meer PepsiCo, Coca-Cola en Nestlé en kon daarmee in de media ageren tegen de kostenverhogingen die de verplichte labelling met zich mee zou brengen. Met 51% tegen 49% werd het voorstel verworpen.

Ook in andere staten is deze strategie succesvol gebleken. Volgens Bloomberg ligt dat resultaat aan de beschikbare middelen. De pro-labelling campagne beschikt over aanmerkelijk minder budget dan de industrie, die zich met hand en tand verzet tegen de labelling omdat die zou laten zien dat veel van wat we eten GMO-ingrediënten bevat. GMO-vrije producten zijn inmiddels zeldzaam aan het worden.
Dit artikel afdrukken